آنچه پ.ک.ک. انجام می دهد

  • ۴ سال قبل

نوشته: بوبه اسر، سیاستمدار کرد ترکیه؛ ترجمه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

اگر به روند شکل‌گیری پ.ک.ک. دقت کنیم، می‌توان سوال کرد: این سازمان برای کردها چه کرده است؟ کجا را آزاد نموده؟ مناطقی که پ.ک.ک. در آن جنگ کرده و می‌کند در چه وضعیتی قرار دارند؟

پ.ک.ک. با تفکر و ایدئولوژی خود جز خدمت کردن به منافع ترکیه آن هم به صورت مستقیم هیچ چیزی برای کردها به ارمغان نیاورده است. من و بسیاری از افراد دیگر بارها در این زمینه نوشته‌ایم اما چرا باز هم در مورد ماهیت واقعی پ.ک.ک. می‌نویسم؟ کردها حافظه تاریخی ضعیفی دارند و خیلی زود فراموش می‌کنند لذا لازم است خطر و تهدید وجود پ.ک.ک. برای آنان گوشزد شود.

همه کسانی که به صورت مستند در این زمینه می‌نویسند می‌دانند پ.ک.ک. توسط ترکیه تاسیس شد تا مانع رسیدن کردها به حقوق مشروع خود گردد و کردها هرگز روی خوشی و آرامش نبینند. باید بگویم پ.ک.ک. فقط برای کردهای ترکیه تهدید نیست بلکه خطری علیه همه کردهاست. اگر پ.ک.ک. ببیند کردها در منطقه‌ای در مسیری مناسب قرار گرفته‌اند برای نابود کردن آن دست به هر کاری می‌زند و اگر موفق نشود حداقل کاری که انجام می‌دهد به هم زدن امنیت و ثبات آنجاست.

به چند نمونه اشاره می‌کنم. هنگامی که در سال 1991 کردهای عراق به وضعیتی نیمه خودمختار رسیدند، پ.ک.ک. با هماهنگی ترکیه و برای جلوگیری از آن دست به هر کاری زد و جنگ مسلحانه را با آن آغاز نمود اما موفق نشد. لذا روند خرابکاری، فتنه گری و ناامن‌سازی را آغاز کرد تا مانع تحقق خواسته‌های مردم شود. اکنون در ادامه نقش خود در شنگال فتنه‌گری می‌کند. پ.ک.ک. با داعش همکاری کرد و دراصل داعش آنجا را برای پ.ک.ک. تخلیه نمود و پس از استقرار مدعی آزادسازی شنگال شد در حالی که نه قدرت آن را داشت و نه جنگ کرد. هدف از این اقدام مانع‌سازی برای کردهاست و این همان چیزی است که ترکیه می‌خواهد. دلیل اصرار آن بر عدم خروج از شنگال نیز در این مسئله نهفته است. هدف این است اگر در آینده نیز کردهای عراق قصد اعلام استقلال داشته باشند در سطحی گسترده‌تر با آن مخالفت کند.

از طرف دیگر، دست پ.ک.ک. به خون هزاران کرد آغشته است. هزاران روستا را ویران کرد. شهرهای کوچک و بزرگ را به نابودی کشاند و این موارد همگی در راستای دستورات دریافتی از ترکیه انجام شد. واقعا تعجب می‌کنم چرا فعالان، روشنفکران، رسانه‌های کردی و آن هم در عمل مانع ادامه این روند ویرانگر پ.ک.ک. علیه کردها نمی‌شوند!

پ.ک.ک. تلاش می‌کند تا خود را نماینده کردها معرفی کند و این دقیقا در راستای اهداف ترکیه است. لازم است کردها در همه جا دست به اقدامات عملی علیه این سازمان مخرب بزنند. پ.ک.ک. اشغالگر است و وظیفه نابود کردن تدریجی کردها به این سازمان سپرده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب