دلیل مرگ اعضای پژاک، طوفان است یا کرونا؟

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از منابع محلی در اقلیم کردستان عراق، اخبار ضد و نقیضی از مرگ اعضای پژاک بر اثر ابتلا به کرونا در منابع محلی دست به دست می‌شود. خبرگزاری فرات  جمعه ۲۷ مارس ۲۰۲۰ (۸ فروردین ۱۳۹۹) در سایت خود اعلام کرد که «دو نیروی مدافع خلق کوردستان (ه.پ.گ) اهل روانسر و عفرین در روز ١ فوریه/ ١٢ بهمن ۱۳۹۸ در عرصه زاگرس به شهادت رسیده‌اند».

این خبرگزاری علت مرگ این دو نیرو را «مصاف با شرایط دشوار طبیعی در مناطق عملیاتی و بر اثر سرما و کولاک» عنوان کرده است. یکی از این نیروها ایرانی است. خبرگزاری فرات، نام این عضو ایرانی خود را «حسن علی احمد» با کد سازمانی «سُدات تولهلدان» اعلام کرده است. این عضو ایرانی، متولد روانسر است. گفتنی است شایعات در فضای مجازی و همچنین در میان مردم محلی، حکایت از آن دارد که این افراد بر اثر کرونا مرده‌اند. به همین دلیل در بین خانواده‌هایی که فرزندانشان در گروه است، موج نگرانی جدی ایجاد شده است.

خبرگزاری فرات، محل مرگ این دو نیروی خود را «عرصه زاگرس» نوشته است. منطقه زاگرس در کردستان عراق و هم مرز با ترکیه و سخت‌ترین منطقه نظامی است. لذا لازم است کمک‌های بهداشتی و درمانی به سرعت در اختیار آنها قرار بگیرد. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران پیشنهاد می‌دهد که پ.ک.ک در اقدامی داوطلبانه، نیروهای خود را سریعا تحویل سازمان ملل دهد تا با این اقدام، از مرگ وسیع جوانان و کودکان حاضر در مقرات پ‌ک‌ک‌ و پژاک پیشگیری شود. زیرا این گروه در کوهستان، هیچ امکانات درمانی ندارد و اعضای جدید پ.ک.ک/ پژاک نیز می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند.

تصویری از عضو ایرانی پژاک

گفتنی است دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که با توجه به نبود امکانات در مقرهای پژاک و پ.ک.ک، احتمال شیوع کرونا در آنجا بسیار زیاد است و خانواده‌های اعضای این گروه‌ها، به شدت نگران هستند. همچنین هنوز معلوم نیست چرا پ.ک.ک خبر کشته شدن این عضو ایرانی را با تاخیر اعلام کرده است. این رخداد، مانند قضیه مرگ جعفرپورنگ، بسیار مشکوک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب