اعتراف‌گیری اجباری، شارلاتانیزم رسانه‌ای و دروغ در آرین‌ تی.وی پیرامون پرونده اسرین محمدی

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از رسانه‌های وابسته به گروه پ.ک.ک، تلویزیون Aryen TV که نقش مهمی در اشاعه دروغ‌های پ.ک.ک ایفا می‌کند، به تازگی برای سلب مسئولیت کیفری و جنایی از سران این گروه و نیروهای آدم‌ربای وابسته به پژاک مانند کاوه سقزی، دست به یک سناریوپردازی مضحک و در عین حال چندش‌آور زده است. نمایش تهوع‌آور Aryen TV یک بازیگر دارد: «پدر اسرین محمدی». ابتدا ماجرای اسرین را در لینک زیر بخوانید تا متوجه خباثت و پلیدی این شبکه و امثال کاوه سقزی بشوید:

ماجرای دردناک اسرین محمدی

پدر اسرین محمدی، خود قربانی است. مانند زینب جلالیان. این افراد، بیش از آنکه متهم و مجرم باشند، قربانی پ.ک.ک/ پژاک هستند. اسرین محمدی، فرزند حسن محمدی است که توسط پژاک با عاملیت کاوه سقزی ربوده شده و به طرز مشکوکی کشته می‌شود (بنا به ادعای خبرگزاری وابسته به پ.ک.ک). اما خبر مرگ وی حداقل با حدود یک سال و نیم تاخیر منتشر شده و همین امر، باعث غیرقابل باور بودن روایت پ.ک.ک/ پژاک در این ماجرا شده است. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، پیشتر اعلام کرده بود «بر اساس اطلاعات موثق دریافتی از منابع محلی، پدر اسرین یک روستایی بی‌سواد است که پس از ربایش دخترش توسط شبه‌نظامیان پژاک، به دلیل بی قراری‌های مادر اسرین، عازم اقلیم شد تا دخترش را بازگرداند. اما او حدود سه ماه توسط پژاک ‌زندانی شده و تهدید می‌شود. پژاک اسرین و مادرش را به مرگ تهدید می‌کند. لذا پدر اسرین به جهت حفظ جان اسرین‌ و مادرش سکوت می‌کند و خود را در اختیار آنها قرار می‌دهد. بلکه در یک فرصت مناسب بتواند با دخترش فرار کند؛ ولی موفق نمی‌شود. آنها پدر اسرین را در شهر قلادزه نگه داشته‌اند و از او جهت کارهای پشتیبانی پژاک استفاده می‌کنند. این یک گروگان‌گیری رسمی است که متاسفانه هیچ نهاد رسانه‌ای و سیاسی در ایران پیگیر آن نیست. در واقع، بی‌سوادی پدر اسرین و فقر از یک‌طرف و نگرانی برای حفظ جان خانواده از طرف دیگر، او را مجبور به همراهی کرده است. یک ‌منبع خبری به دیدبان گفت که هفته پیش اعضای مسلح پژاک به پدر اسرین گفتند «این دختر بچه‌ برای ما دردسر درست کرده است. ما میخواهیم اعلام کنیم در بمباران آسوس کشته شده تا رسانه‌های ایران او را فراموش کنند».

اکنون، پیش‌بینی دیدبان محقق شده است. پژاک و پروپاگاندای آن عملاً پدر اسرین را به گروگان گرفته‌اند و از او به اجبار اعتراف می‌گیرند. او دارد دوباره قربانی می‌شود. تلویزیون آرین، او را جلوی دوربین نشانده و یک کاغذ را پیش روی وی گذاشته و حسن محمدی نیز به اجبار از روی آن می‌خواند. عوامل این سناریوی خطرناک، آنقدر بی‌سواد و کم‌عقل هستند که نمی‌دانند بر فرض محال حتی اگر پدر اسرین از عضویت اختیاری (؟!) وی در پژاک رضایت داشته باشد، باز هم این امر، مسئولیت کیفری این گروه و امثال کاوه سقزی را تغییر نمی‌دهد. کارگردان نمایش مضحک آرین تی‌وی، پدر اسرین محمدی را در منطقه تحت کنترل پژاک موسوم به اسوس نشانده واو را مجبور کرده از این گروه سلب مسئولیت کند. این امر، یعنی اعتراف‌گیری اجباری؛ موضوعی که فرقه‌های تروریستی در آن تجربه دارند. مشخص است که پدر اسرین تحت فشار قرار دارد. اگر به دستورات پژاک عمل نکند، خودش نیز مانند دخترش کشته خواهند شد. اسرین را پژاک هم ربود و هم ترور کرد، آن هم هنگام فرار. این را مادر اسرین در فایل ویدئویی به صراحت مورد تاکید قرار داده است.

اعتراف‌گیری اجباری Aryen TV، نه تنها به لحاظ حقوقی ارزش ندارد، بلکه نشان دهنده ماهیت پژاک و این شبکه است. این نکته که پدر اسرین محمدی، بدون حضور خبرنگاران آزاد و رسانه‌های مستقل و تحت فشار، از روی برگه‌ای از قبل نوشته شده، آن هم مقابل ابزار دروغ‌پراکنی یک گروه تروریستی، مطالبی را بخواند، به لحاظ حقوقی هیچ ارزشی ندارد. ضمنا و بر فرض محال، اگر او از عضویت اختیاری دختر ۱۳ ساله‌اش در پژاک، رضایت داشته باشد، ماجرا تغییری نخواهد کرد و او نیز یک مجرم است، مانند کاوه سقزی و سران پژاک. اگر پدر اسرین، وی را تحویل پژاک داده، ماجرا تقریباً شبیه قتل رومینا اشرفی (دختر گیلانی) توسط پدرش است. چه اسرین را ربوده باشند که قطعاً ربودند و پدر اسرین، به این امر اعتراف کرده و دادخواست نیز تنظیم کرده است، و چه خودش با میل و اختیار و یا اجبار پدر به پژاک پیوسته باشد، ماهیت این جنایت و استفاده از کودک‌ به عنوان سرباز، تغییری نمی‌کند و پژاک، جرمی بین‌المللی مرتکب شده است.

نمایی از اعتراف‌گیری از پدر اسرین

همچنین باید به شبکه تلویزیونی پژاک یادآوری کرد که این صحبت تحت فشار را چگونه باید باور کرد در حالی که همین فرد (حسن محمدی- پدر اسرین) دست‌نوشته‌ای امضا شده منتشر کرده و از دو سال قبل از پژاک به دلیل ربودن اسرین شکایت کرده است؟ آیا در مجموعه Aryen TV یک فرد آشنا به مبانی ابتدایی حقوق نبوده تا این موارد را یادآوری و از ضبط این نمایش مضحک جلوگیری کند؟

شکایت پدر اسرین از پژاک

آیا پژاک نمی‌داند حسن محمدی، به مسئولین اقلیم کردستان عراق از جنایات این گروه و ربودن اسرین، شکایت کرده بود؟ مشخص است که این فیلم، تحت فشار و تهدید و ارعاب گرفته شده تا پژاک، پرونده را مختومه اعلام کند. به همین دلیل هم دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اعتقاد دارد این فیلم، ارزشی ندارد و اتفاقا پدر اسرین هم قربانی است و هم شاکی! دختر او را سران تلویزیون Aryen ربودند و به قتل رساندند و محل دفن پیکرش را نیز مشخص نکردند! اما اکنون با وقاحت مدعی عضویت اختیاری وی در پژاک می‌شوند. اگر اسرین طالب عضویت اختیاری بود، پژاک چرا کودکی را به عنوان سرباز به عضویت خود پذیرفت؟ ضمنا احمق‌هایی که در Aryen کار می‌کنند فراموش کردند بگویند چرا مرگ اسرین را با 2 سال تاخیر اعلام کرده‌اند؟ آنها آنقدر برای ساخت این نمایش دروغین عجله داشتند که تاخیر در اعلام مرگ اسرین را فراموش کردند. اگر پدر اسرین به این امر مفتخر است، چرا دو سال پیش جلوی دوربین ننشست و به کشته شدن فرزندش توسط پژاک افتخار نکرد؟ چرا آرین‌ تی‌وی دو سال پیش این برنامه را پخش نکرد؟ این سوال‌ها فقط یک پاسخ دارد: «چون دو سال پیش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، پیگیری ماجرا را آغاز نکرده بود. اکنون که دیدبان به طور جدی پیگیر ماجراست و کاوه سقزی نیز باید پاسخگو باشد، مدیران Aryen و پژاک، به طور ناشیانه دروغ می‌گویند».

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اعلام می‌کند همه عوامل دخیل در این جنایت، از کاوه سقزی و تیم وی تا مسئولان پژاک و عوامل تلویزیون Aryen، به زودی باید در دادگاه کیفری پاسخگوی این جنایت سبوعانه باشند. آرین تی‌وی با نشر دروغ و اشاعه اطلاعات غلط، عملا به بازوی دروغ‌پردازی و حمایت از تروریسم پژاک تبدیل شده و فاقد اعتبار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب