? در خانه ماندن و سلامت روان

  • ۴ سال قبل

✍️ کریم محمدنژاد؛ کارشناسی ارشد روانشناسی و مشاور دانشجویی

? این روزها همه از خبرهای بد کرونایی می‌گویند و همه جا اضطراب این ویروس احساس می‌شود. کرونا بد، سخت و ترسناک است و این مسئله تقریبا اکثریت مردم را خانه‌نشین کرده است، کارها و درآمد مردم تعطیل شده است و البته خیلی‌ها هم اصلا جدی نگرفته‌اند و نکاتی را که پزشکان می‌گویند رعایت نمی‌کنند.

? به هر حال این بخش تاریک ماجرا را بارها می‌بینید و می‌شنوید و می‌خوانید، اما من می‌خواهم به سهم خودم اشاره‌ای به فرصت‌های این خانه‌نشینی اجباری اما جذاب داشته باشم و بگویم که قرنطینه علیرغم اینکه برای حفظ سلامتی جسمی توصیه می‌شود، ولی سلامت روانی حاصل از آن را هم نباید نادیده گرفت.

? قطعا اتفاق افتاده که همیشه در ایام عادی سال گذشته به بهانه مشغله‌های کاری، درسی و … برای تک تک اعضای خانواده وقت نگذاشتیم، تفریح خانوادگی و گفتگو نداشتیم، با کتاب و فیلم‌هابی آشنا شدیم اما فرصت خواندن و دیدن نداشتیم، راستی خیلی وقت است که تفکر و درون‌نگری نداشتیم و برای خودمان هم وقت نکذاشتیم. آیا بهنر نیست از این فرصت اجباری برای دیدن و حس کردن روحیه و روان و ذهنمان استفاده کنیم.

? در این ایام می‌توانیم دست به قلم شویم و بنویسیم، درونمان، اضطراب‌ها، خشم، ترس و افکارمان را روی کاغذ بگذاریم. کارهای دستی و نقاشی، با هم آشپزی کردن، بازی‌های سنتی، ورزش و … نیز گزینه مناسبی است. چرا این نیمه پر لیوان را نمی‌بینیم.
در این تعطیلات و قرنطینه می‌توانیم از فرصت استفاده کنیم و ضمن رعایت اصول بهداشتی هر آنچه که قبلا برای سلامت روانمان انجام ندادیم را انجام دهیم و از درون خود باخبر شویم و صدای تنفس خودمان را بشنویم و از زندگی خانوادگی لذت ببریم.

? هر روز تمرینات ورزشی خانگی را انجام دهید، ریلکسیشین داشته باشید، بازی با بچه‌ها و بازی‌های سنتی، کتابخوانی، فیلم دیدن خانوادگی، تفکر در مورد خودتان و… را فراموش نکنید.

? بلی دوستان! کرونا و قرنطینه محدودیت و شرایط دشواری را ایجاد کرده است‌ اما چاره چیست، تا ریشه‌کن شدن این بیماری باید در خانه بمانیم. پس به جای غر زدن و بیرون رفتن و افسردگی بهتر است از این خلوت هم لذت ببریم تا هم جسم و هم ذهنمان سالم بماند.

منبع: سایت خبری ارومیه24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب