ادامه اشغالگری و آسیب ترکیه به اقلیم به بهانه حضور پ.ک.ک در قندیل

  • ۳ سال قبل

حملات هوایی و بمباران ترکیه تاثیر منفی بر زندگی اقتصادی دامداران در روستاهای مرزی اقلیم کردستان دارد.  این حملات به ویژه در استان دهوک سبب شده تا روز به روز بر تعداد روستاهای خالی از سکنه افزوده شود. در آخرین مورد روستای گره‌بیه قربانی این حملات ترکیه و حضور پ.ک.ک. شده و مردم می‌گویند قبلا 3 هزار گوسفند در این روستا بود اما مردم از ترس حملات پ.ک.ک. و ترکیه گوسفندان خود را ارزان فروخته‌اند تا از روی ناچاری به حاشیه شهرها پناه ببرند.

شروان عبدالغفار چوپان روستای گره‌بیه می‌گوید در عرض یکسال 90 درصد گوسفندان روستا کم شده‌اند و مردم در وضعیت اسفناک اقتصادی قرار دارند. وی می گوید حجم زمین‌های چراگاه این روستا بسیار مناسب است اما حضور پ.ک.ک. در بیشتر مناطق چراگاه سبب شده تا نتوانیم از این چراگاه استفاده کنیم و در صورت حضور دامداران در چراگاه با حملات پ.ک.ک. مواجه می‌شویم. اکنون ترکیه نیز هر دو طرف روستای ما را بمباران می‌کند و ناچاریم بقیه گوسفندان را ارزان بفروشیم و برای همیشه روستا را ترک نماییم.

ولات عبدالله یک دامدار اهل روستای مذکور است که گوسفندان خود را برای فروش به میدان احشام دهوک آورده است و می‌گوید گوسفندان خود را ارزانتر از نرخ واقعی می‌فروشد تا از شر ترکیه و پ.ک.ک. در امان باشد. هر روز حملات هوایی صورت می‌گیرد و جرات نمی‌کنیم گوسفندان را بیرون ببریم. من 14 راس گوسفند یعنی تمام دارایی خود را فروختم. علی رحمان خریدار گوسفندان نیز می‌گوید ترجیح دادم برای خرید و فروش احشام به این منطقه نیایم چون جانم را دوست دارم و نمی‌خواهم در حملات هوایی ترکیه کشته شوم. احمد یوسف نیز می‌گوید هر دو راس گوسفند 700 هزار دینار است اما گوسفندان را 500  هزار می‌فروشم تا زودتر از روستا خارج شوم. اخیرا 25 روستای زاخو کاملا خالی از سکنه شده و سکنه 25 روستا نیز تقریبا نصف شده است. دلشیر عبدالستار، فرماندار زاخو، نیز می‌گوید اخیرا 75 هزار راس گوسفنند به خاطر حملات ترکیه فروخته شده‌ که این امر سبب بیکاری حدود 800 نفر شده است.[1]

همچنین مردم روستای کسته در اقلیم کردستان نیز تمام زندگی خود را از دست دادند. مردم می‌گویند روستا را از شر حملات ترکیه و پ.ک.ک. به طور کامل تخلیه کردند. رسانه‌های اقلیم کردستان گزارش کردند حملات شدید ترکیه ادامه دارد و پ.ک.ک. نیز در روستای کسته پناه گرفته است. این وضعیت برای مردم محلی بسیار خطرناک شده لذا مردم روستای خود را ترک کرده‌اند. روستای کسته در چند روز گذشته به میدان جنگ دو طرف تبدیل شده است و تعدادی از مردم روستا نیز در این میان کشته و زخمی شدهاند.

در همین زمینه یک مسئول استان دهوک می‌گوید پ.ک.ک. جاده صاف‌کن ترکیه شده تا اقلیم کردستان را اشغال کند. رزگار صدقی، دبیر انجمن استان دهوک، می‌گوید پ.ک.ک. در مناطق مرزی وضعیتی بسیار اسفناک ایجاد کرده و به ترکیه بهانه داده تا وارد روستاهای استان دهوک شود. این مسئول اقلیم کردستان می‌گوید خسارت سنگینی به مردم وارد شده است. پ.ک.ک. جاده صاف‌کن ترکیه است و ترکیه قصد دارد مخصوصا مناطق استراتژیک مانند زناره کسته را اشغال نماید. دبیر انجمن استان دهوک از پ.ک.ک. خواست منطقه را ترک کند و به ترکیه بهانه ندهد تا به روستاهای اقلیم کردستان حمله کند و افزود این رویکرد پ.ک.ک. چیزی جز خدمت به ترکیه نیست. وی تاکید کرد اگر پ.ک.ک. در روستاها مخفی نشود، ترکیه نمی‌تواند روستاها را بمباران کند.[2]

[1].https://www.rudaw.net/kurmanci/business/05052021

[2].https://www.basnews.com/kr/babat/686761

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب