گزارش کمیسیون اروپا در مورد «سرکوب کردها» توسط ترکیه و «تروریسم پ.ک.ک.»

  • ۳ سال قبل

گزارش کمیسیون اروپا: ترکیه از وجود پ.ک.ک برای سرکوب کردها سواستفاده می‌کند/ تاکید بر تروریسم پ.ک.ک

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، کمیسیون  اروپا در آخرین گزارش خود (سال 2020) در مورد ترکیه به بررسی آخرین وضعیت تحولات داخلی و خارجی ترکیه و از جمله مسائل مرتبط به حقوق بشر پرداخته است. کمیسیون  اروپا در این گزارش تاکید کرده است که از زمان دخالت نظامی ترکیه در سوریه و لیبی، روابط اتحادیه اروپا و ترکیه متشنج شده است. همچنین، در این گزارش 126 صفحه‌ای فعالیت‌های حفاری ترکیه در دریای مدیترانه به عنوان اقدامی تحریک‌آمیز توصیف شده است.

در گزارش مذکور، این کمیسیون با عنوان پررنگ شده «وضعیت در جنوب شرقی» به مناطق کردنشین اشاره می‌کند و با به‌کار بردن لفظ «جنوب شرقی»، سیاست رسمی ترکیه در این حوزه را تایید می‌کند که این امر نشان می‌دهد برخورد اروپا در مورد حقوق بشر دوگانه است.در این قسمت، گزارش مذکور به دستگیری نمایندگان و شهرداران حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ- شاخه سیاسی پ.ک.ک در ترکیه) اشاره شده و در ادامه به اقدامات امنیتی دولت علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک.) پرداخته و می‌نویسد «این سازمان همچنان در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد». کمیسیون اروپا از دولت ترکیه انتقاد می‌کند و مدعی است که در بسیاری از موارد با بهانه مبارزه با تروریسم، مردم غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد و تاکنون برای جبران خسارات وارده به این افراد فقط در چند مورد محدود به تعهدات خود عمل کرده است.

گزارش کمیسیون اروپا در صفحه 16 می‌نویسد: «پ.ک.ک. همچنان به اقدامات خشن و مرگبار ادامه می‌دهد. این اقدامات پ.ک.ک. را صریح و علنی محکوم و با خانواده‌های قربانیان اعلام همبستگی می‌کنیم. در ماه سپتامبر گذشته، بمب کنار جاده‌ای در شهرستان قولپ از توابع دیاربکر باعث کشته شدن 7 نفر و زخمی شدن شدید 10 نفر شد. تحقیقات در این زمینه آغاز شده است. پس از رفع ممنوعیت دیدار عبدالله اوجالان با وکلا و خانواده خود، دیدارها به صورت متناوب صورت گرفت و این امر به کاهش اعتصابات غذا منجر شد. همچنین مادران کرد در برابر دفتر ه.د.پ. در دیاربکر اعتراض کرده‌اند و خواهان برگرداندن فرزندان خود هستند که طبق گزارشات به زور به عضویت در آورده شده‌اند.»

کمیسیون اروپا افزوده است: «دولت در جنوب شرقی ترکیه و در پوشش مبارزه با پ.ک.ک، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر از جمله فعالان حقوق کردها را دستگیر و زندانی می‌کند. همچنین انجمن‌ها و موسسات فرهنگی و مرتبط با زبان کردی همچنان تعطیل هستند».

در این گزارش به حملات ترکیه به سوریه و اعتراضات و تجمعات  مسالمت‌آمیز علیه این سیاست اشاره شده و در ادامه گفته شده که در سال 2019 تعداد 1138 تجمع مسالمت‌آمیز مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفته و طی آن 2851 نفر بازداشت شده‌اند.

گزارش کمیسیون اروپا در صفحه 41 به موضوع بسیار مهم حقوق فرهنگی اقوام غیرترک می‌پردازد و می‌نویسد: «دولت خدمات عمومی برای زبان‌های غیرترکی را قانونی نمی‌داند. ممنوعیت بر زبان کردی همچنان برقرار است. در نظام آموزشی نیز دروس غیرترکی اختیاری، اما عملا ممنوع است. دولت با انتصاب قیم‌ها در شهرداری‌های مناطق کردنشین و افزایش اختیارات استانداران، راه را برای سانسور و دستگیری‌های خودسرانه باز کرده است». گزارش همچنین در صفحه 108 می‌نویسد: «دولت ترکیه با حکومت اقلیم کردستان روابط خوبی دارد و طی عملیات‌های مختلف علیه تروریسم پ.ک.ک. در خاک عراق به مبارزه با این گروه ادامه می‌دهد».

لازم به ذکر است به گزارش خبرگزاری مختلف، انتقادات فراوانی در مورد میزان انطباق ترکیه با استانداردهای دانمارک در این گزارش وجود دارد. گزارش انتقادی اتحادیه اروپا در مورد ترکیه، آن‌قدر تند است که وزارت امور خارجه ترکیه، برای نخستین بار، ترجیح داده است متن این گزارش را به زبان ترکی ترجمه نکند. عدم رعایت اصل تفکیک قوا و زیر سوال استقلال دستگاه قضایی، ادامه شرایط امنیتی و اضطراری پس از کودتای سال 2016، نقض جدی آزادی بیان و مطبوعات، برکناری شهرداران کُرد و… از جمله نکات منفی این گزارش انتقادی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب