ویدیو موز خوردن دلیل اخراج پناهندگان از ترکیه

  • ۲ سال قبل

دولت ترکیه اعلام کرده که دست کم هفت پناهنده سوری را که از موز خوردن خود ویدیو گرفته‌اند و منتشر کرده‌اند می‌خواهد اخراج کند.

چند روز پیش ویدیویی از یک مرد ترکیه‌ای منتشر شد که به زن پناهنده سوری که موز خریده بود اعتراض می‌کرد که «تو زندگی بهتری از من داری. من نمی‌توانم موز بخرم تو کیلویی موز خریدی».

در ادامه زن دیگری هم به این مرد ملحق شده و زن پناهنده سوری را متهم می‌کند که به جای برگشتن و جنگیدن در کشورش در حال خوش گذراندن در ترکیه است.

چرخیدن این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی باعث شد که چند پناهنده دیگر از موز خوردن خود فیلم بگیرند و آن را منتشر کنند. حالا دولت ترکیه می‌خواهد این افراد را به دلیل اقدام «تحریک‌آمیز» و تمسخر وضعیت اقتصادی ترکیه از این کشور اخراج کند.

 

 

ترکیه بیشترین میزان پناهنده ثبت شده در جهان را دارد. بیش از سه میلیون سوریه‌ای برای فرار از جنگ داخلی به این کشور گریخته‌اند. با وجودی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و حزب عدالت و توسعه در سال‌های اول جنگ داخلی در سوریه با گفتمانی اسلامی و ارجاع به مهاجران در صدر اسلام از پناه دادن به پناهجویان سوریه‌ای دفاع می‌کردند حالا با چرخش به سمت ناسیونالیسم ترکیه وضعیت را برای پناهندگان سخت‌تر کرده‌اند.

در تابستان گذشته هم ویدیوهایی از حمله به محل کسب و کار و زندگی پناهندگان سوری برای هشدار به آوارگان افغانستانی منتشر شده بود.

مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر باعث شده است لیر ترکیه از آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۸ تا کنون نیمی از ارزش خود را از دست بدهد. سیاست اردوغان برای مقابله با از دست رفتن محبوبیتش نزدیکی به نیروهای فاشیست و ملی‌گرا و ماجراجویی منطقه‌ای بوده است.

دولت ترکیه به پناهندگان به عنوان ابزاری برای فشار و چانه‌زنی با کشورهای اروپایی نگاه می‌کند. نتیجه این سیاست فشار بیشتر به پناهجویانی است که نه راه پیش دارن و نه راه پس.

منبع: میدان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب