روایت عضو تسلیم شده یگان‌های مدافع خلق از آزار و اذیت گسترده و نقض حقوق بشر در این گروه

  • ۴ سال قبل

حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) شاخه پ.ک.ک در سوریه است که قبل از آغاز جنگ داخلی در سوریه به صورت مخفی در سال 2003 تاسیس شده بود. این حزب وابسته به پ.ک.ک، در اواسط سال 2012 شاخه نظامی ‌خود (ی.پ.گ- یگان‌های مدافع خلق) را تاسیس کردند. در واقع هدف پ.ک.ک از تاسیس این گروه‌های موازی در کشورهای منطقه، تلاش برای زدودن تصاویر نامناسب در اذهان مردم از پ.ک.ک بود. پ.ک.ک قصد داشت خود را به‌عنوان یک جنبش سیاسی برای کردهای منطقه معرفی کند، نه صرفا یک سازمان تروریستی مسلح. لذا در عراق، ایران و سوریه با عناوین مختلف خود را سازماندهی کرد. پ.ک.ک با همین رویکرد، پژاک در ایران و پ.چ.د.ک در عراق را تاسیس کرد. اگرچه پ.ی.د تلاش کرده خود را مستقل از پ.ک.ک نشان دهد، اما واقعیت این است که بیشتر کادرهای سیاسی و نظامی آن اعضای ارشد پ.ک.ک هستند.

این گروه به نقض جدی و سیستماتیک حقوق بشر متهم است و همچنین مظنون به استفاده از کودکان در میادین جنگی می‌باشد. فردی به نام «عبدالغنی حلیل ال حندق» که عضو سابق یگان‌های مدافع خلق وابسته به پ.ک.ک است، بعد از تسلیم خود به ارتش ترکیه، حقایق هولناکی از واقعیت این گروه را افشا کرده است.[1] وی تأکید کرده که «ی.پ.گ به طور عمد اعراب را به خطوط مقدم درگیری فرستاده است. اعراب اکثراً به اجبار جذب می‌شوند و به خط مقدم فرستاده می‌شوند. در حالی که خود آنها، در پشت جبهه حاضر بودند. این نشانه تبعیض است».

وی همچنین از به‌کارگیری اجباری افراد برای عضویت در ی.پ.گ و سربازی اجباری در این گروه سخن گفته است. او گفته «من راننده كامیون بودم و دو سال فرار كردم تا از خدمت اجباری اجتناب كنم، اما در آغاز سال 2019 اسیر و به اردوگاهی در حومه غربی عین العرب منتقل شدم». وی ضمن تایید آموزش نظامی خود توسط عناصر ی.پ.گ در شمال شرقی استان حسکه، گفته که مسئولان آموزشی ی.پ.گ بارها ادعا می‌کردند که قصد تجزیه سوریه، تشکیل کشور مستقل و حمله به ترکیه را دارند.

گفتنی است یگان‌های مدافع خلق به دلیل ماهیت اقتدارگرا و وابستگی به پ.ک.ک و تلاش برای تجزیه سوریه، محبوبیتی بین مردم ندارند و به همین دلیل برای جبران کمبود نیروی مزدور، کودکان را برای عضویت و حضور در میدان جنگ به زور بکارگیری می‌کنند.


[1] . https://www.dailysabah.com/war-on-terror/2019/12/06/surrendered-ypg-member-reveals-widespread-persecution

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب