دیدار بارزانی و ترامپ؛ تلاش آمریکا برای ادامه حضور نظامی در اقلیم کردستان

  • ۴ سال قبل

در حالی که سران جهان برای شرکت در اجلاس داووس (مجمع جهانی اقتصاد) در سوئیس آماده می‌شوند، منابع خبری گزارش کرده‌اند که رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ قرار است در حاشیه نشست داووس با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار کرده و به بررسی مساله حضور نیروهای نظامی آمریکا در اقلیم کرستان بپردازد. این امر در حالی صورت می‌گیرد که پارلمان عراق، خروج نیروهای آمریکایی از «کل عراق» را تصویب کرده و در صورت موافقت اقلیم با درخواست آمریکا برای ادامه حضور نظامی، احتملا تنش میان بغداد- اربیل افزایش خواهد یافت. برخی تحلیلگران ادعا کرده‌اند که بارزانی با این استدلال که اقلیم، باید منطقه بی‌طرف و امن باشد و برای تامین امنیت خود، نیاز به حضور نظامیان آمریکایی دارد، از ترامپ درخواست خواهد کرد که نیروهای آمریکایی در اقلیم (احتملا تحت عنوان آموزش و تجهیز) بمانند. این درخواست نیز به معنای تجهیز بیشتر و افزایش تعداد پایگاه‌های آمریکا در اربیل خواهد بود.

این در حالی است که «آوات شيخ جناب» وزير دارايي حكومت اقليم كردستان در نشست پارلمان گفت: «تعداد بازنشستگان عالی‌رتبه بسیار زياد است. به‌طوري كه وزير و ژنرال‌هاي ما نه تنها از عراق بلكه از چين هم بيشتر است و حتي در هنگام گفتگو با عراق همين مشكل را داشتيم». مشخص نیست چرا اقلیم کردستان علیرغم داشتن نیروی پیشمرگه و همکاری با بغداد در عرصه امنیتی، همچنان خود را محتاج نیروهای آمریکایی می‌داند.
برخی کارشناسان (از جمله کاوه عزیزی و نوزاد بینگول) اعتقاد دارند هراس تاریخی کردستان عراق از نفوذ و سیطره دولت مرکزی و همچنین احتمال حمله وسیع ترکیه به مناطق کردنشین (مانند تجربه سوریه) دلیل همکاری اقلیم کردستان با آمریکا است. در واقع، اقلیم نگران است با خروج نیروهای آمریکایی، توسط بغداد و انکارا به طور جدی مورد تهدید موجودیتی قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب