کاوه عزیزی: آمریکا از کردها استفاده ابزاری می‌کند

  • ۴ سال قبل

پس از آن که نمایندگان اقلیم کردستان در پارلمان عراق همراه با نمایندگان عرب سنی به طرح اخراج نظامیان آمریکایی از عراق رای ندادند، بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران بر این باورند حمله موشکی ایران به پایگاه حریر در نزدیکی اربیل که نظامیان آمریکایی در آن می‌مانند حامل پیامی روشن برای مقامات اقلیم کردستان است که بدانند نباید تصور کنند با ندادن رای به طرح اخراج آمریکایی‌ها از عراق می‌توانند در سایه حمایت آنها در امان باشند، بلکه برعکس، خود آمریکایی‌ها نیز در امنیت قرار ندارند. در این زمینه با دکتر کاوه عزیزی، از مشاوران مسعود بارزانی، در گفتگو با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اظهار نظر کرد.

دکتر کاوه عزیزی در مورد حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق اعلام کرد که عراق نباید به میدان درگیری‌های کشورهای دیگر از جمله ایران و آمریکا تبدیل شود و بهتر است این کشورها مشکلات خود را بین خودشان حل و فصل نمایند. وی در ادامه افزود: ایران نمی‌توانست در برابر کشتن یک ژنرال ارشد خود سکوت کند چون در این صورت برای افکار عمومی خود توجیهی ندارد لذا انجام حملات یا همان انتقام سخت که مقامات ایران می‌گویند قابل پیش‌بینی بود. ایران این را حق خود می‌داند چون یک مقام رسمی‌اش هدف قرار گرفته است. از طرفی نیز لازم بود ایران مردم خشمگین و افکار عمومی خود را راضی کند چون خواهان انتقام هستند. این کارشناس سیاسی می‌گوید: شاید هم آمریکا در پاسخ به ایران اقداماتی انجام دهد اما شدت درگیری‌ها زیاد نخواهد بود لذا به جنگی تمام‌عیار تبدیل نخواهد شد.  

کاوه عزیزی

آقای عزیزی در مورد پیش‌بینی بعضی از کارشناسان که می‌گویند احتمالا آمریکا به اقلیم کردستان نزدیک‌تر شود و با توجه به عدم استقبال اعراب عراق به ویژه شیعیان از حضور آن به تمرکز نیروهای خود در اقلیم کردستان بپردازد و برای این نیز مسئله پیگیری همه‌پرسی اقلیم و تشویق اقلیم کردستان به استقلال را در نظر بگیرد گفت: این نیز یکی از سناریوهاست که احتمال دارد آمریکا در نظر داشته باشد اما آمریکا تاکنون ثابت کرده هم‌پیمانان خود را زود فراموش می‌کند.

ما می‌بینیم در سوریه با مخالفت شیعیان روبروست، در لبنان حزب‌الله وجود دارد و اسرائیل را تهدید می‌کند، در عراق نیز خواهان اخراج نیروهای آمریکا هستند شاید آمریکا این بار بیشتر به اقلیم کردستان توجه کند اما نه از روی دوستی و دلسوزی بلکه صرفا به عنوان یک ابزار چیزی که بارها در مورد کردها انجام داده است. این کارشناس سیاسی در مورد پیش‌بینی تبعات و آینده حملات اخیر و پاسخ ایران نیز می‌گوید شاید آمریکا نیز نیروهای ایرانی را در خارج از ایران هدف قرار دهد مثلا نیروهای طرفدار ایران در منطقه را مورد حمله قرار دهد تا راهی برای پایان یافتن وضعیت کنونی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب