دختران کرد ایزدی؛ قربانی خشونت فرقه‌ای داعش

  • ۳ سال قبل

ژنان 18 ساله یکی از دختران ایزدی است که به دست داعش اسیر شد. این سازمان تروریستی او را نیز برای فروش برده انتخاب کرد. ژنان در مصاحبه‌ای گفته: «شرایط بسیارسخت بود. به مدت سه ماه در خانه‌ای بودم که سه عضو داعش در آن با من بودند. آنان هر روز به من تجاوز و همزمان نیز مرا شکنجه می‌کردند. چند دختر ایزدی دیگر نیز در اتاق‌های دیگر بودند. ما را با زور وادار می‌کردند تغییر دین دهیم. از ما می‌خواستند قرآن بخوانیم. چون ما مسلمان نیستیم لذا نمی‌خواستیم تغییر دین دهیم. در این مورد ما را به شدت می‌زدند».

این اسیر سابق داعش در ادامه می‌گوید: «اعضای داعش برای وادار کردن ما جهت تن دادن به خواسته‌های خود؛ ما را با زنجیر می‌بستند و در بیرون جلوی آفتاب نگه می‌داشتند تا شکنجه شویم. ما را تهدید کردند اگر تسلیم نشویم با برق ما را شکنجه خواهند کرد». ژنان که بعدا توانست همراه چند زن و دختر دیگر ایزدی فرار کند کتابی را در مورد دوران اسارت خود نوشته است که «ژنان؛ برده داعش» نام دارد. وی در این کتاب توضیح می‌دهد چگونه او را به یک بازار برده‌فروشی بردند؛ جایی که هزاران زن ایزدی دیگر در آن برای فروش عرضه شده بودند. جنگجویان داعش در میان ما زنان پرسه می‌زدند، خنده‌های مسخره می‌کردند، قسمت‌های پشت بدن ما را دست می‌زدند و به ما متلک‌های تحقیرآمیز جنسی می‌گفتند.

کردهای ایزدی که دین آنها اساسا در دین ایرانیان قبل از اسلام یعنی زرتشتی ریشه دارد یکی از اهداف اصلی داعش بودند که داعش آنان را «شیطان پرست» می‌نامد. طبق ایدئولوژی این گروه تروریستی، کشتن مردان ایزدی و تجاوز به زنان آنان حلال است. ژنان در ادامه مصاحبه می‌گوید: «این مردان داعش هیچ احساسی نداشتند و هیچ بویی از انسانیت نبرده بودند. فقط به مرگ و قتل و خشونت فکر می‌کردند. همیشه مواد مخدر مصرف می‌کردند و اصلا در حالت عادی نبودند.حتی به کودکان ایزدی نیز رحم نکردند. کودکان را ربودند و در مراکز ویژه نظامی‌، شستشوی مغزی دادند. پسران را آموزش دادند تا جنگجو و دختران نیز عروس جهادیون شوند». او در پایان می‌گوید: «واقعا فرار سخت بود. چون در خطوط مقدم جبهه جنگ بودیم. وقتی آن مردان شب دیر وقت از جنگ برگشتند می‌دانستم بسیار خسته‌اند و به خواب عمیقی خواهند رفت. من و پنج زن ایزدی دیگر توانستیم فرار  کنیم. یک مرد ایزدی را دیدیم. او ما را راهنمایی کرد و توانستیم موفق شویم. حدود پنج ساعت در راه بودیم تا توانستیم به شنگال برسیم».

البته باید گفت ژنان خوش شانس بود چون هنوز هم بیش از دو هزار زن و دختر ایزدی در اسارت داعش هستند. بیش از چهار صد هزار نفر نیز آواره شده‌اند و همچنان به زندگی در کمپ‌ها ادامه می‌دهند.[1]

[1].https://www.youtube.com/watch?v=2ss4COzQr4w

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب