شیخ خزعلی: پ‌ک‌ک توسط ترکیه در شمال عراق مستقر شده است

  • ۳ سال قبل

شیخ خزعلی، دبیرکل عصائب اهل عراق شب گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی نکات بسیار مهمی را مطرح کرد. حجت الاسلام شیخ الخزعلی در این گقت‌وگو در مورد حضور آمریکا و همچنین اشغالگری ارتش ترکیه در شمال این کشور مسائلی بسیار مهم را گفت که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

او با بیان اینکه حضور نظامیان آمریکا در عراق در راستای منافع اسرائیل و عدم ثبات سیاسی و امنیتی عراق است، اظهار داشت که واشنگتن در خصوص خارج کردن نیروهای خود از عراق جدی نیست و تا زمانی که نیروهای اشغالگر در این کشور حضور دارند، مقاومت حق مشروع است. شیخ خزعلی مصوبه پارلمان این کشور در مورد درخواست از نظامیان خارجی برای خروج از خاک عراق را اقدامی اشتباه خواند و گفت که هیچ سند قانونی که حضور نیروهای اجنبی در اراضی عراق را جایز بداند و جود ندارد و به همین دلیل، نیازی نبود که پارلمان این تصمیم را بگیرد؛ برای اینکه قانون اساسی عراق چنین اجازه‌ای را نمی دهد. او با بیان اینکه حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق اقدامی کاملا مشروع است، از اقدامات دولت کاظمی در عدم محکوم کردن حملات آمریکا علیه نیروهای الحشد الشعبی انتقاد کرد و گفت‌: «دولت هر چیزی به‌جز حملات علیه نیروهای الحشد الشعبی را محکوم می‌کند».

شیخ قیس خزعلی در ادامه به حضور نیروهای ترکیه در عراق (البعشقیه) اشاره کرد و گفت که این حضور در آینده حتی از حضور نظامیان آمریکایی پیچیده‌تر خواهد بود. او با بیان اینکه ترکیه به دنبال اشغال مناطقی مانند سنجار، تل‌عفر، دشت نینوی و بخش بزرگی از استان کرکوک است، اظهار داشت که اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تلاش دارد در هر منطقه‌ای که از سوی عثمانی‌ها قبلا اشغال شده بود، حضور خود را تقویت کنند. بر اساس اطلاعاتی موثق ارتش ترکیه قصد دارد تابستان آینده منطقه سنجار را به اشغال درآورد.

دبیر کل جنبش عصائل اهل الحق عراق با بیان اینکه دولت عراق از این طرح این حمله اطلاع دارد، تأکید کرد که این ترکیه بود که حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)  را در شمال عراق ایجاد کرد. او از دولت مصطفی الکاظمی خواست برای مقابله با اشغالگری ترکیه در شمال عراق، نیروهای مسلح این کشور را به سامانه‌های ضد هوایی مجهز کند. خزعلی گفت: «دولت باید از هر کشوری شده ولو آمریکا برای حفظ حاکمیت عراق باید سامانه دفاعی خرید کند». خزعلی گفت که شخصا برای مقابله با اقدامات ترکیه در عراق سلاح خواهد بردشت.

گفتنی است دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، سال گذشته در یک مصاحبه بلند و مشروح، به نقل از یکی از اعضای پ.ک.ک، به صراحت اعلام کرد که پ.ک.ک و عبدالله اوجالان، به همکار راهبردی و بهانه ترکیه برای تجاوز به کشورهای همسایه تبدیل شده‌اند.

یک عضو سابق پ.ک.ک: اوجالان؛ همکار استراتژیک دولت ترکیه است/ 

منبع: اخبار سوریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب