بغداد: اقلیم کردستان به تعهدات خود عمل نکرد، بودجه‌اش قطع شد

  • ۴ سال قبل

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، پس از دیدار با خانم ژنین هنیس پلاسکارت،  نماینده ویژه سازمان ملل برای عراق، قطع بودجه اقلیم کردستان توسط دولت مرکزی عراق را “خلاف قانون اساسی” توصیف کرد و از نماینده سازمان ملل خواست برای حل موضوع وساطت کند. وی همچنین افزود نباید سهم اقلیم از بودجه به موضوعی سیاسی تبدیل شود.

از طرفی، دولت عراق می‌گوید شورای فدرال وزرا پس از آن تصمیم گرفت بودجه اقلیم کردستان را قطع کند که این اقلیم به تعهدات خود طبق قانون بودجه سال 2019 عمل نکرد و از ارسال نفت به عراق برای صادرات خودداری نمود و در عوض به صورت مستقل و غیرقانونی اقدام به فروش نفت کرد.

با توجه به کاهش شدید قیمت نفت به خاطر کرونا و وضعیت بسیار بد اقتصادی اقلیم، این اقدام بغداد اقلیم کردستان را در وضعیتی قرار داده حتی توانایی پرداخت حقوق کارمندان خود را ندارد. قبل از این نیز بارها کارمندان به خاطر تاخیر یا عدم پرداخت حقوق خود اعتراض کرده‌اند. روز دوشنبه، پزشکان و کادر بخش سلامت در بیمارستان‌های سلیمانیه و حلبچه دست به اعتصاب زده و اعلام نمودند بیش از 50 روز از موعد پرداخت حقوق‌شان گذشته اما هنوز دریافت نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب