مرگ یکی از اعضای ایرانی پ.ک.ک بر اثر بمباران زینی‌ورتی توسط ارتش ترکیه

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از رسانه‌های وابسته به پ.ک.ک، این گروه به طور رسمی خبر کشته شدن یکی از اعضای ایرانی خود را بر ثر بمباران زینی‌ورتی توسط ارتش ترکیه تایید کرده است. خبرگزاری فرات، وابسته به پ.ک.ک، در خبر خود مورخ 8 مه 2020 اعلام کرده است که بنا به گزارش «مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای مدافع خلق کوردستان (ه.پ.گ) سه نیروی این گروه بر اثر حمله هوایی جنگنده‌های ارتش ترکیه به منطقه زینی ورتی در روز  ١۵ آوریل/ ٢٧ فروردین کشته شده‌اند. یکی از این نیروهای، ایرانی و نام وی حکیم (حاتم) خون‌جهان با کد سازمانی آگری قندیل متولد مریوان است. با توجه به اهمیت موضوع و افزایش تنش‌ها در اقلیم کردستان میان پ.ک.ک و پارتی و همچنین تجاوزهای دولت ترکیه به بهانه حضور پ.ک.ک در قندیل، دیدبان حقوق بشر کردستان ایران توانست با خانواده این عضو ایرانی پ.ک.ک، گفت‌و گو نماید.

در این گفت‌وگوی تلفنی شادمان خون‌جهان (برادر) و کاک سلیم خون‌جهان (پدر) حضور داشتند. پدر حکیم خون‌جهان به خبرنگار دیدبان گفت: «ما هم از طریق رسانه‌های وابسته به پ.ک.ک متوجه کشته شدن فرزندمان شده‌ایم و می‌دانیم او در زینی‌ورتی توسط ارتش ترکیه و بر اثر بمباران کشته است». شادمان خون‌جهان نیز به خبرنگار ما گفت که برادرش 27 سال داشته و از سال 1395 به طور ناگهانی خانواده را ترک کرده و به پ.ک.ک پیوسته است. شادمان افزود: «برادر من متولد 1372 است. از آن روزی که خانه را ترک کرده، با ما تماس نداشته و ما نیز هیچ خبری از او نداشتیم».

کاک سلیم خون‌جهان نیز تایید کرد که «هنوز دلیل ترک خانواده توسط فرزندم را نمی‌دانم. ما هیج مشکلی با هم نداشتیم. هم اکنون مادرش نیز بسیار نگران است. واقعا برای من هم سوال است که او چگونه با پ.ک.ک و پژاک آشنا شده است. در خانه ما اصلا صحبت این گروه‌های مسلح، مطرح نبود».

وی در مورد پیگیری‌های خود برای بازگشت فرزندش نیز افزود: «با وضع مالی نامناسب، نمی‌توانستم به اقلیم سفر کنم. اگر هم به قندیل می‌رفتم، پ.ک.ک قطعا جواب کاملی به من نمی‌داد. فقط در ایران به نیروی انتظامی و مرزبانی خبر دادیم که او خانه را ترک کرده است. برخی اعضای پژاک در منطقه ما حاضر بودند و پسرم با مکالمه داشت. همدیگر را می‌دیدند. شاید آنجا فریب خورده باشد».

http://hezenparastin.info/sehit/wene/sehit_kunyeleri/2020/agiri_hekim_small.jpg
حکیم خون‌جهان

شادمان نیز تاکید کرد: «ما در اخبار شنیدیم که برادرم در زینی‌ورتی کشته شده است. حتی جنازه‌ای از وی هم ندیدیم. ظاهرا جنازه‌ای وجود ندارد. ما فقط پیگیری و کمک دستگاه‌های دولتی مانند وزارت امور خارجه را می‌خواهیم تا تکلیف جنازه و هویت واقعی برادرم مشخص شود. اگر واقعا وی کشته شده است، باید جنازه او به کشور بازگردد. ما ساکن یکی از روستاهای مریوان به نام هیسوره هستیم. نمی‌توانستیم چند بار به اقلیم مراجعه کنیم. الان هم درآمد و پول کافی نداریم که جنازه او را برگردانیم. پدرم 4 است که خون گریه می‌کند. حال روحی مادرم اصلاً خوب نیست. اکنون نیز خبر مرگ حکیم به این شکل منتشر شده است. امیدواریم دولت به ما کمک کند تا حداقل جنازه برادرم به ایران بازگردد».

گفتنی است پ.ک.ک در چند ماه اخیر، خبر مرگ اعضای ایرانی خود را با تاخیر منتشر می‌کند. البته در مورد حکیم خون‌جهان، این تاخیر به یک ماه هم نرسید. اما مواردی مانند جعفرپورنگ و سایر نیروهایی که احتمالا در اثر بهمن در قندیل کشته شده‌اند، شاهد تاخیر چند ماهه در اعلام خبر مرگ آنها از سوی پ.ک.ک هستیم. کارشناسان دلیل این امر را به پنهان‌کاری پ.ک.ک مرتبط می‌دانند. ممکن است این اعضای کشته شده، بر اثر اختلافات داخلی و یا سقوط بهمن و یا کرونا جان خود را از دست داده باشند، اما پ.ک.ک برای حفظ ظاهر، قصد دارد آنها را به عنوان تلفات جنگ با ترکیه معرفی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب