ادامه حملات دولت اردوغان به شهرداری‌های وابسته به حزب دموکراتیک خلق‌ها

  • ۴ سال قبل

حملات دولت رجب طیب اردوغان به شهرداری‌هایی که در اختیار احزاب مخالف قرار دارد، کماکان ادامه دارد. منابع خبری گزارش داده‌اند که حزب حاکم بر ترکیه شهرداری‌های سیرت، مسرج، هاویل و ایغدیر را در کنترل گرفته و شهردارانی را که با رأی مردم در قدرت بودند، برکنار کرده است. بریوان هلین شک رئیس مشترک شهرداری سیرت، رمضان سارسلماز رئیس مشترک شهرداری هاویل و باران آکگُل رئیس مشترک شهرداری مسرج از سوی دولت اردوغان برکنار و به جای آنان سرپرست‌های وابسته به دولت و آک‌پاتری بر سمت شهرداری این شهرها گماشته شدند.

البته این اقدامات اردوغان که به نوعی نقض اصل انتخابات و احترام به رای مردم است، به همین امر ختم نشده و نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه، بریوان هلین شک، رمضان سارسلماز و باران آکگُل را بازداشت کرده‌اند. پیشتر نیز دولت ترکیه، چندین شهرداری وابسته به حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها را در اختیار گرفته و شهرداران را بازداشت کرده بود. عموم این اقدامات بدون رای دادگاه مستقل و صرفا دلیل ارتباط این حزب با گروه پ.ک.ک صورت گرفته است. گفتنی است حزب دمکراتیک خلق‌ها به توانسته بود در انتخابات محلی ٣١ مارس ٢٠١٩ بیش از ۶۵ شهرداری را بدست آورد، اما دولت ترکیه به ریاست اردوغان در اقدامی ضد دموکراسی و کاملاً تمامیت‌خواهانه، تاکنون ۴٣ شهرداری شهرهای کردنشین را در اختیار گرفته و برای آنها سرپرست دولتی تعیین کرده است.

پیشتر احمد داود اوغلو وزیر خارجه اسبق ترکیه در مصاحبه مفصل و مشروح با روزنامه «قرار» به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: «به رویه دولت ترکیه در مورد شهرداران شهرهای کردنشین، انتقاد دارم. اگر فردی تروریست بوده، چرا اجازه دادید در انتخابات شرکت کند؟ اگر تروریست نبوده و جرم اثبات نشده، نباید انتخابات و رای مردم را بی‌ارزش جلوه داد. باید مقابله با این افراد را به شورای شهر سپرد. من معتقدم اخراج و حبس این افراد و معرفی عده‌ای به‌عنوان سرپرست یا قَیم، غلط است».

کردها همواره مورد ظن دولت ترکیه بوده‌اند. میزان بازداشت آنها به‌مراتب بیش از دیگران بوده است. در چند سال گذشته، دولت ترکیه شهرداران کُرد شهرهای کُردنشین را که با رای مستقیم مردم انتخاب شده بودند، به بهانه ارتباط با با پ.ک.ک، برکنار و بازداشت کرده است. این سیاست، حتی مورد انتقاد امثال احمد داود اوغلو (از نزدیکان سابق اردوغان) نیز قرار گرفته است. اردوغان به صراحت گفته که در ترکیه، کردستانی وجود ندارد و افراد خواستار کردستان، باید به عراق بروند.

همچنین لازم به ذکر است که شهرداران بدون طی روند قضایی و محکومیت در دادگاه عادلانه برکنار ویا بازداشت شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر بارها به این رویه دولت ترکیه اعتراض کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب