نگرانی دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از سرنوشت اتباع کُرد ایرانی در جنگ پ.ک.ک و ترکیه

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از رسانه‌های وابسته به پ.ک.ک و شاخه‌های اقماری آن، در بیانیه‌ی اخیر نیروهای مدافع خلق (HPG)، شاخه مسلح پ.ک.ک، آمده است که «جنگجویان گریلا و یگان‌های زنان آزاد (YJA-Star) در چارچوب «نبرد تن به تن»، چند عملیات را علیه ارتش اشغالگر ترکیه انجام داده، که منجر به کشته شدن «حداقل 16 نظامی ترکیه» شده و نظامیان دشمن از کوهستان کارتال عقب‌نشینی کردند». منظور ازدشمن در این بیانیه، نیروهای ارتش ترکیه است.

در همین حال، خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در اقلیم کردستان در پاسخ به این خبر، نوشته است که «کارتال کوهی بلند در میان آواشین و باسیا سه گوشه قرار دارد. اگر طبق اعلام رسانه‌های پ.ک.ک، ترکیه در زاگرس تا این حد پیشروی کرده است، باید گفت اوضاع اصلا برای پ.ک.ک مناسب نیست. زیرا این امر، یعنی شکست قطعی پ.ک.ک و پیروزی ارتش ترکیه. از این نقطه تا زاپ و خاکورک با پای پیاده دو ساعت راه است. کارتال جایی است که یک تابور یا گروهان مخصوص زن‌ها در این تپه حاضر بوده است. این بیانیه پ.ک.ک حاکی از شکست آن و نزدیک شدن بیش از پیش ارتش ترکیه به مقرهای اصلی سران پ.ک.ک است».

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، فارغ از مسائل سیاسی و نظامی، چند نگرانی عمده دارد که به شرح زیر هستند:

1. با شدت یافتن جنگ میان پ.ک.ک و ارتش ترکیه، جان اعضای کُرد ایرانی پ.ک.ک در معرض تهدید جدی است. دیدبان از نهادهای حقوق بشری، دولت اقلیم و ارتش ترکیه می‌خواهد راه برای خروج کودکان و نوجوانان عضو پ.ک.ک و پژاک باز نگه دارند.پ.ک.ک وارد یک پروژه قتل عام دسته جمعی می‌شود و دیدبان نگران است که جان شهروندان ایرانی نیز در خطر جدی باشد. زیرا در میان اعضای پ.ک.ک، نوجوانان و دختران ایرانی نیز حاضر هستند.

2. ادامه این جنگ، باعث نقض هرچه بیشتر تمامیت ارضی عراق و کشته شدن مردم کُرد خواهد شد. لذا پ.ک.ک باید از اقلیم خارج شود تا ترکیه برای تجاوز، بهانه نداشته باشد. پ.ک.ک، باید از سوریه نیزخارج شود. زیرا این گروه عملا به جاده صاف‌کن سیاست‌های آنکارا تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب