حمله نژادپرستانه به مزار «احمد کایا» هنرمند کُرد

  • ۲ سال قبل

تنها دو روز قبل از بیست و یکمین سالگرد مرگ او، سنگ قبر احمد کایا، هنرمند کرد، در حمله‌ای نژادپرستانه آسیب دید.

ویدئویی هفته گذشته در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد سنگ قبر وی در گورستان پرلاشز (Père Lachaise) در پاریس به طور قابل توجهی آسیب دیده است. هنوز عاملان این حادثه شناسایی نشدند و مشخص نیست که آیا خانواده وی این حادثه را برای تحقیقات بیشتر به پلیس گزارش کرده‌اند یا خیر.

 

Image

 

احمد کایا به‌دلیل آهنگ‌های سیاسی‌اش که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ آثار قابل توجهی در ترکیه به جا گذاشت، شناخته می‌شود. او در سال ۱۹۵۷ در مالاتیا (مَلَطیه) به دنیا آمد.

ظهور احمد کایا، که با اولین آلبومش «گریه نکن عزیزم» در سال ۱۹۸۵ نامی برای خود دست و پا کرد، همزمان با جنبش جوانان در نیمه دوم دهه ۱۹۸۰ در ترکیه بود.

۱۰ فوریه ۱۹۹۹، در مراسمی که توسط انجمن روزنامه‌نگاران مجله (Magazine Journalists Association) برگزار شد، احمد کایا گفت که قصد دارد یک موزیک ویدیو به زبان کردی بخواند و ضبط کند. هنرمندان ترک حاضر در این مراسم به او حمله کردند و او به سختی توانست سالن را ترک کند.

این رویداد نشان دهنده یک تهدید جدی برای زندگی کایا بود که بعداً او را مجبور به فرار از ترکیه و اقامت در پاریس کرد تا اینکه در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۰ درگذشت.

تا به امروز، آثار کایا یکی از محبوب‌ترین آهنگ‌های کردها بوده و کسانی که از او به خاطر سهم قابل توجه او در افزایش آگاهی مردم کرد یاد می‌کنند، مکرراً از آرامگاه او بازدید می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب