علی مصطفی: میانگین سن کودک‌سربازان در پ.ک.ک، بین 12 تا 16 سال است

  • ۳ سال قبل

تلویزیون تی.ر.تی. در یک برنامه در خصوص کودک‌سربازان عضو پ.ک.ک، به وجود این کودکان در پ.ک.ک پرداخته است و به نقل از دیدبان حقوق بشر اعلام کرد «گروه‌های مسلح وابسته به پ.ک.ک. از کودکان به عنوان سرباز استفاده می‌کنند. طبق گزارش‌ها پ.ک.ک. و گروه‌های وابسته به آن کودکان کُرد ایزدی را می‌ربایند و پس از آموزش به عنوان جنگجو مورد بهره‌‍برداری قرار می‌دهند. پ.ک.ک. از این کودکان علیه نظامیان و غیرنظامیان استفاده می‌کند».

علی مصطفی، کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد کودک‌سربازان در پ.ک.ک. و گزارش دیدبان حقوق بشر معتقد است: «در این گزارش دیدبان حقوق بشر درج شده که تیمی از این نهاد از شمال عراق به ویژه مناطق ایزدی‌نشین بازدید کرده و از نزدیک با مردم صحبت کرده است. این تیم حقوق بشری می‌گوید همه شاخه‌های مسلح پ.ک.ک. در عراق از جمله ه.پ.گ./ی.ب.ش. هم کودکان را به صورتی فعال ربوده‌اند و هم از طریق فریب به عضویت در آورده‌اند. میانگین سن این کودکان بین 12 تا 16 سال بوده و این موضوع به ویژه در مناطق تابعه شنگال بیشتر بوده است. به عنوان نمونه، اعضای این گروه‌های وابسته به پ.ک.ک. حتی از کمپ‌های آوارگان نیز کودکان را ربوده و یا  به عضویت در آورده‌اند. و حتی در مراحلی با پرداخت پول از مبلغ 200 الی 400 دلار کودکان را برده‌ اما هرگز برنگردانده‌اند.»

مجری در مورد وابستگی این گروه‌ها به پ.ک.ک. نیز سوال می‌پرسد، علی مصطفی در پاسخ می‌گوید: «طبق گزارش دیدبان حقوق بشر، این گروه‌ها به صورت مستقیم به پ.ک.ک. وابسته هستند. حتی در گزارشی که تهیه شده، به صراحت گفته شده مطالب آموزشی در مقرهای پ.ک.ک. برای این کودکان مستقیماً از شمال سوریه ارسال می‌شود. یعنی این مطالب در مناطق تحت کنترل ی.پ.گ. تهیه و به شمال عراق ارسال می‌شود. سوال اینجاست، چرا شمال عراق؟ پ.ک.ک. در  شمال عراق چه می‌کند؟ فراموش نکنیم مقرهای اصلی پ.ک.ک. در کوه‌های قندیل در شمال عراق قرار دارند و مسعود بارازنی نیز ضد پ.ک.ک. است. پ.ک.ک. تلاش می‌کند شنگال را نیز همانند قندیل به کنترل خود دربیاورد. شنگال، محل سکونت کردهای ایزدی است و هنگامی که در سال 2014 داعش به این منطقه حمله کرد، پ.ک.ک. از خلا قدرت استفاده کرد و وارد این منطقه شد و از آن زمان تاکنون مردم از دست پ.ک.ک. در شنگال به ستوه آمده اند».

لینک فایل ویدیویی مصاحبه:

https://www.youtube.com/watch?v=_UrMFe7kw0c

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب