شاخص پایین آزادی مطبوعات در اقلیم کردستان عراق و رسانه‌های دولتی متعدد

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، به نقل از خبرنگار محلی دیدبان در این اقلیم، اقلیم کردستان عراق یکی از بدنام‌ترین مناطق خاورمیانه به دلیل عدم آزادی مطبوعات است. هر دو قبیله حاکم بر منطقه، بارزانی‌ها و طالبانی‌ها به دستگیری و حتی ترور روزنامه‌نگاران مشهور هستند. اما عدم آزادی بسیار فراتر از آزار و اذیت کسانی است که با اظهار نظر در مورد حاکمان خود گرفتار می‌شوند. در واقع باید گفت هیچ کانال تلویزیونی کُرد مستقر در اقلیم کردستان عراق وجود ندارد که متعلق به یکی از مقامات دولت نباشد. می‌توان نتیجه گرفت که هیچ خبر واقعی جز در رسانه‌های اجتماعی (به دلیل محدودیت دولت در سانسور آن) در دسترس نیست.

برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شبکه خبری اقلیم کردستان، روداو است. این کانال متعلق به نچیروان بارزانی است. کردستان 24 و BasNews هر دو متعلق به مسرور بارزانی هستند. همچنین، پرتال خبری Wsha نیز متعلق به مسرور بارزانی است. پاراگراف، یک پایگاه خبری محبوب آنلاین، توسط سرویس اطلاعاتی کُردی (پاراستن) ایجاد شده است که آن هم در اختیار دولت اقلیم، یعنی خاندان بارزانی است!

رسانه‌ها در اقلیم کردستان

NRT، محبوب‌ترین شبکه در استان سلیمانیه، متعلق به شاسوار عبدالواحد، اِستا (Esta) متعلق به بافل طالبانی و تلویزیون Speda به شدت وابسته به حزب اسلامی است. لاهور طالبانی نیز صاحب رسانه‌های Zhyan  و Millet است، در حالی که قباد طالبانی، مالک BMC و برهم صالح (رئیس جمهور عراق) مدیر شبکه Xendan هستند! یعنی در واقع، دو اقلیم جداگانه در اقلیم کردستان با شبکه‌های متعدد خبری وجود دارند که یکدیگر را به فساد متهم می‌کنند!

سایر کانال‌های کردی، مانند تلویزیون استرک (Sterk TV)، تلویزیون روناهی (Ronahi TV) ، آزادی یا تلویزیون آرین (Freedom or Aryen TV)، سیرا تی‌وی (Cira Tv) و غیره، توسط پ.ک.ک و گروه‌های وابسته به آن مدیریت می‌شوند تا ایدئولوژی حزب را تبلیغ کنند. متاسفانه باید گفت که ساکنان کردستان عراق اغلب می‌گویند که آنها مجبورند چند بار کانال را تغییر دهند و همان داستانی را بشنوند و ببینند که رسانه و تلویزیون قبلی می‌گفت! در واقع، قصه فساد در همه شبکه‌ها ذکر می‌شود، اما معرفی فاسد بنا به حامی مالی شبکه تغییر می‌کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب