مادر اسرین محمدی: نیروهای پژاک دخترم را هنگام فرار به قتل رساندند

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان، اولین نهاد حقوقِ بشری که به ماجرای ربایش کودکان کُرد ایرانی توسط پ.ک.ک و پژاک و فردی به نام کاوه سقزی ورود کرده و گزارش‌های آن را منتشر نمود، دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بود که با خانواده‌های کودکان ربوده شده نیز به طور کامل مصاحبه و در این زمینه‌ مطالبه و اطلاع رسانی کرد. یکی از این کودکان، اسرین محمدی نام داشت که دیدبان در چند گزارش به طور مفصل به ماجرای ربایش وی و انتقال او به مقرهای پژاک پرداخت و پیش‌بینی کرد که با توجه به شیوع کرونا در مقرهای پژاک و همچنین اخبار واصله مبنی بر تلفات پژاک به دلیل بهمن در زمستان 1398، به احتمال زیاد نیز اسرین محمدی، دختر نوجوان و 13 ساله ایرانی در میان کشته‌شدگان است. دیدبان همان زمان تذکر داد که پژاک به زودی نام اسرین را در میان کشته‌شدگان حملات هوایی ترکیه ذکر خواهد کرد تا پرونده وی را مختومه کند که این اتفاق نیز رخ داد و پژاک مدعی شد اسرین محمدی در اثر بمباران ارتش ترکیه کشته شده است (لینک پایین را بخوانید)

شکسته شدن سکوت مرگبار پژاک در مورد اسرین محمدی

اما عکس‌های جعل شده‌ی اسرین و اعلام با تاخیر کشته شدن وی با توجه به رویکرد پژاک، احتمال دروغ بودن اصل خبر را تقویت کرد. اکنون نیز فیلمی از مادر اسرین محمدی در فضای مجازی منتشر شده که وی مدعی است نیروهای پ.ک.ک/ پژاک اسرین را در هنگام فرار از مقرهای مخوف و استالینی پ.ک.ک از پشت هدف گلوله قرار داده و به قتل رسانده‌اند. مادر اسرین محمدی در این ویدئو، ضمن انتقاد شدید از پ.ک.ک گفته «پ‌ک‌ک از جان بچه‌های کردستان ایران چه می‌خواهد؟ من می‌دانم که در هنگام فرار، دخترم را کشته‌اند و او بر اثر بمباران ارتش ترکیه (بر خلاف ادعای پ.ک.ک) کشته نشده است».

خانم مریم خضری مادر اسرین که در روستا و خانه‌ی پدری به سونیا شناخته می‌شد، می‌گوید: «در ویدیویی که به دستش رسیده، مشاهده کرده که دخترش در حال فرار به دست نیروهای پ.ک.ک کشته شده است. وی تاکید کرده پ.ک.ک دختر سیزده ساله وی را ربوده و علیرغم پیگیری وی در منطقه گلاله، نیروهای پ.ک.ک/ پژاک، به او پاسخ ندادند و مانع ملاقات وی با اسرین شدند».

مادر اسرین

گفتنی است هنوز هم خانواده اسرین نمی‌دانند که دخترشان در چه تاریخی کشته شده است. اما حتی اگر او در هنگام ربایش نیز 13 سال داشته باشد، باز هم زیر سن قانونی است و پ.ک.ک، وی را به عنوان کودک‌سرباز مورد استفاده قرار داده است. پ.ک.ک برای فرار از عواقب حقوقی این اقدام، عکس اسرین محمدی را جعل کرده است تا او را دختری بالغ و بزرگ‌سال نشان دهد و نه یک کودک‌سرباز. در واقع، عکس جعلی اسرین برای این است که پ.ک.ک/ پژاک نشان دهند که سن او قانونی بوده و به طور اختیاری وارد پژاک شده است.

شناسنامه اسرین- وی متولد 1383 و در سال 1396 توسط پژاک ربوده شده است.

لازم به توضیح است که این بار اول نیست که مسئله ربایش دختران ایرانی رخ می‌دهد. ده‌ها خانواده ایرانی علیه پ.ک.ک و پژاک اقامه دعوی کرده‌اند و انتقاد می‌کنند که حتی بعد از ربودن آنها هم، اجازه ملاقات نمی‌دهند تا بچه‌ها هایشان را ببینند. همچنین شناسنامه اسرین محمدی نشان می‌دهد که سن او زیر سن قانونی بوده و در زمان کودکی از طرف پ.ک.ک و پژاک ربوده شده است.

عکس جعلی منتسب به اسرین که توسط پژاک/پ.ک.ک منتشر شده است

پژاک بعد از دوسال از زمان مرگ ادعایی اسرین، خبر کشته شدن وی را اعلام کرده است. مادر وی اولا میخواهد جنازه دخترش را در آغوش بکشد و و ثانیا می‌خواهد بداند دقیقا وی کجا کشته است. زیرا منابع پ.ک.ک، اخبار را تحریف می‌کنند. او در این فایل ویدئویی، افزوده که بر اثر ربایش اسرین توسط پژاک، زندگی و خانواده‌اش نابود شده و از هم پاشیده است. دیدبان در گزارش خود در مورد اسرین و سایر کودکان ربوده شده و همچنین اخاذی‌های انجام شده توسط پژاک، گفته بود که متاسفانه در مناطق مرزی به دلیل مسائل اقتصادی و همچنین هراس مردم از اقدامات تروریستی پژاک، اغلب آنها به روز اسلحه با شبه‌نظامیان پ.ک.ک و پژاک همکاری می‌کنند. البته این همکاری در حد تامین آذوقه‌های آنها است. گزارشگران و خبرنگاران دیدبان در تحقیقات میدانی متوجه شده‌اند که این امر در مناطق و روستاهای مرزی رواج دارد و البته نهادهای انتظامی نباید اجازه چنین زورگویی و تعرضی را به شهروندان بدهند. پدر اسرین نیز ظاهرا برای نجات دختر خود از دست پژاک، مجبور به همکاری با این گروه شده، اما آنها نه تنها اسرین را آزاد نکردند، بلکه از پشت به او شلیک کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب