روزنامه‌های ترکیه از ارتباط دولت سوئد با ق.س.د انتقاد کردند

  • ۳ سال قبل

روزنامه‌های ترکیه از ارتباط دولت سوئد با نیروهای ق.س.د انتقاد کردند. دولت ترکیه نیز سفیر سوئد را احضار کرده است. روزنامه دیلی‌صباح در یکی از مقالات خود به این رفتار ترکیه به شدت انتقاد کرده است.

چه چیزی باعث می‌شود سیاستمداران باتجربه‌ای که به جهان سفر می‌کنند و تروریست‌ها را می‌شناسند فکر کنند آنان مبارزان آزادی هستند؟ چطور پس از دهه‌ها فعالیت سیاسی، اعضای یک باند تروریستی و شاخه‌های آنها به طور مداوم موفق به فریب این سیاستمداران می‌شوند؟ چه بر سر دقت نظر سیاسی آمده است؟

برای روشن شدن اهداف این مقاله، بیایید به سراغ دولت سوئد برویم.

صحنه خطر: اعضایی از دولت سوئد به صورت مکرر از فاصله گرفتن از افرادی که آگاهانه روابط خود را با گروه تروریستی پ.ک.ک پنهان کرده‌اند خودداری می‌کنند، در حالی که این افراد اعضای لاینفک این شبکه تروریستی هستند.

این تحلیل مختصر به اظهار نظرهای اخیر وزیران خارجه و دفاع سوئد به ترتیب و واکنش ترکیه می‌پردازد. هدف مقاله این است درهم تنیدگی علنی پ.ک.ک و شاخه‌های سوریه آن ی.پ.گ. و همچنین شاخه سوریه «تغییر نام یافته» آن یعنی قسد را نشان دهد.

برگزاری کنفرانس تروریسم با تکنولوژی بالا

اخبار بدون توجه به بیماری همه‌گیر کرونا سریع به همه جا می‌رسد و بنابراین جای تعجب نیست که اگر فقط رسانه‌های ترکیه گزارش اخبار احضار سفیر سوئد در آنکارا به وزارت امور خارجه را منتشر نکردند. به طور مثال، رویترز کمی بعد از ساعت 5 عصر خبر را برای مخاطبان خود در سراسر جهان منتشر کرد. عنوان آن چنین بود: «ترکیه سفیر سوئد را به اعتراض حمایت سوئد از تروریست‌ها احضار کرد».

وزیر دفاع سوئد پیتر هولتكویست با نمایندگان ارشد نیروی سوریه دموکراتیک (قسد)، از جمله فرهاد عبدی شاهین، با نام مظلوم كوبانی، یک كنفرانس ویدیویی برگزار كرده بود. این فرد به عنوان رئیس ی.پ.گ.، شاخه مسلح شبه‌نظامی سوری پ.ک.ک. به صورتی غیرقانونی در سوریه انجام وظیفه می‌کند. ساختارهای مشابه ی.پ.گ. و قسد و در نتیجه ارتباط آن با پ.ک.ک آشکار است.

سوئد به سرعت خبر احضار سفیر خود را تایید کرد، زیرا غیرقابل انکار بود، اما استدلال کرد که با سازمان‌هایی که در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار ندارند ملاقات می‌کند.

به طرز جالب توجهی، تصاویر صفحه‌ای از گردهمایی مذکور با حضور شخصیت‌های مشکوک در رسانه‌های اجتماعی و وب سایت‌های طرفدار پ.ک.ک به اشتراک گذاشته شد. مردم این سوال را می‌کنند آیا این دقیقا همان چیزی بوده است که وزیر در خطاب به افکار عمومی قصد بیان آن را داشت؟

اظهارنظرات منسوب به هولتكویست شامل برنامه‌هایی برای از سرگیری همکاری با ی.پ.گ. برای طولانی مدت و اعزام بالقوه نمایندگان دولت سوئد به شمال شرقی سوریه می‌شود.

پیگیری‌های هولتكویست

شش ماه قبل، یکی دیگر از اعضای برجسته دولت سوئد، آن لیند، وزیر امور خارجه، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای ترک خود، مولود چاووش اوغلو، هنگام بازدید از آنکارا اظهار داشت که «سازمان‌هایی مانند قسد در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار ندارند … ما همیشه حق خود را برای دیدار با بازیگران مختلف در مورد موضوعات مختلف حفظ می‌کنیم». سپس، به مناسبت رویداد وحشیانه و تکان دهنده اعدام سیزده گروگان ترک به دست پ.ک.ک لینده در شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی کرد که ترکیه 718 نفر را دستگیر کرده است تا ارتباط آنها با گروه پ.ک.ک را مشخص کند. استکهلم چه واکنشی نشان می‌داد اگر تروریست‌ها 13 شهروند سوئدی را در یک جنایت مشابه می‌کشتند: آیا بیکار می‌نشست و اجازه می‌داد آنها به فعالیت خود ادامه دهند؟ ترکیه همانند سوئد یک دموکراسی است که در آن فرد تا زمانی که مجرم شناخته نشود بی‌گناه فرض می‌شود. اما کشوری که مورد حمله قرار می‌گیرد حق دارد با اقدامات پیشگیرانه از خود دفاع کند و این شامل اقدام بر اساس اطلاعات برای تعیین ارتباط یا عدم ارتباط فرد خاصی با قاتلان است.

لیندن در گذشته به دلیل فاصله گرفتن از شبکه‌های ماهواره‌ای پ.ک.ک. شناخته شده بود، اما خبرگزاری آناتولی روز دهم ژوئیه سال 2020 گزارش داد که وی در یک کنفرانس ویدیویی با حضور اعضای پ.ک.ک. و ی.پ.گ.، شرکت کرده است. این بحث‌ها عمدتا معطوف به انتقاد از سیاست‌های آنکارا در شمال شرقی سوریه بود.

قسد همان ی.پ.گ. است

موضوع مشخص است: روزنامه‌نگاران قبل از انجام هر نوع اتهام، باید تحقیقات مفصلی را انجام دهند. وقتی صحبت از روشن شدن اینکه آیا قسد در واقع همان ی.پ.گ. و با هدف پنهان کردن پ.ک.ک. است، کار نسبتا آسان است.

فردی که به ی.پ.گ. گفت تغییر نام دهد تا از پ.ك.ك. مستقل به نظر برسد، در یك سخنرانی در سال 2017 در آسپن كلرادو تایید كرد كه وی به ی.پ.گ دستور داده كه خود را یك روز یا دوباره قبل افشای روابط خود با ائتلاف گروه‌های عرب با نام جدید معرفی نماید. این فرد که نامش علنی شد کیست؟ ژنرال ارتش آمریكا ریموند توماس.

آنکارا ی.پ.گ. را شاخه پ.ک.ک. می‌داند و توماس تقریبا چهار سال پیش تایید کرد که وی ی.پ.گ. را از نگرانی‌های آنکارا آگاه کرده است. وی در تحلیلی جذاب که رویترز در بیست و دوم ژوئیه 2017 تحت عنوان «ژنرال آمریکایی به ی.پ.گ. در سوریه گفت: شما باید نام خود را تغییر دهید» منتشر شد موضوع را مشخص می‌نماید.

بنابراین قسد از ی.پ.گ. متولد شد، اما به عنوان یک ساختار جداگانه به آنکارا و جهان معرفی شد. توماس سپس ادامه داد: «من فکر کردم این یک ضربه شدید و سواستفاده است که دموکراسی را در جایی مستقر کنیم که فاقد اعتبار است.» او در پایان افشاگری تکان دهنده خود را با بیان این که آنها روی نام خود کار کردند گفت: «اگر آنها همچنان به ارتباط خود با سازمان گذشته خود ادامه دهند – به طور خاص پ.ک.ک- این رابطه با چالش‌های زیادی همراه خواهد بود».

از این رو می‌توان با اطمینان گفت که وقتی لینده در آنکارا اعلام کرد که قسد در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار ندارد، وی عمدا این واقعیت را که دولت ایالات متحده نام ی.پ.گ. را به قسد تغییر داد، حذف کرد. وی با ادعای این که با قسد در ارتباط است نه با ی.پ.گ.، شخصا این تصور را ایجاد کرد که قسد مبارزان آزادی هستند و به هیچ وجه با ساختار اصلی ی.پ.گ./پ.ک.ک. ارتباط ندارند.

علاوه بر این، دلیل رویدادی که منجر به احضار سفیر سوئد در هفته گذشته شد، نیازمند توضیح استکهلم است که چرا سوئد همچنان فقط از ی.پ.گ. و در واقع پ.ک.ک. پشتیبانی می‌کند، در حالی که آمریکا به وضوح ی.پ.گ.گ. را بخشی از پ.ک.ک. می‌داند.

نوجوانان ربوده شده

به این واقعیت هیچ اشاره‌ای نشده است که در ترکیه پ.ک.ک. با کمک به دفاتر و تدارکات حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ.)، نوجوانان را با وعده آزادی، مجبور به آموزش بمب‌گذاری انتحاری می‌کند و افراد زیر سن قانونی را به عضویت در می‌آورد. حتی اگر یک نوجوان به صورت داوطلبانه به یکی از دفاتر مذکور مراجعه کند، در نهایت او را از طریق آدم‌ربایی استتاری به عنوان نیروی انسانی به کوه‌های قندیل می‌برند.

چرا وزیر خارجه سوئد با یکی از مادران ناامید این نوجوانان بی‌گناه صحبت نمی‌کند؟ چرا وی در مورد چگونگی تامین مالی پ.ک.ک. از اروپا و قاچاق انسان، از جمله زنان جوان یا پولشویی یا تجارت مواد مخدر سخن نمی‌گوید؟[1]

[1]. https://www.dailysabah.com/opinion/op-ed/stockholms-failure-to-recognize-sdf-links-to-ypg-pkk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب