حملات پهپادی ترکیه در سوریه به بهانه جنگ با پ.ک.ک و ی.پ.گ

  • ۳ سال قبل

دو روز پیش هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه به خودروهای غیرنظامی در نزدیکی کوبانی (جاده کوبانی- حلب) در شمال سوریه حمله کردند. حملات هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه از اواخر سال ۲۰۱۹ و زمانی که آنکارا عملیات برون‌مرزی را با هدف حمله به مناطق تحت رهبری کردها (نیروی سوریه دموکراتیک-وابسته به پ.ک.ک) آغاز کرده، تلفات زیادی به غیرنظامیان و کردها وارد کرده است. این عملیات منجر به اشغال مناطقی از خاک سوریه و آوارگی هزاران کرد شده است.
گفتنی است پس از حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه در اکتبر ۲۰۱۹، روسیه و آمریکا به توافقنامه آتش‌بس جداگانه‌ای با آنکارا دست یافتند و به نیروهای ترکیه اجازه دادند منطقه بین تل ابیض و راس العین (سریکانی) را کنترل کند. اما علیرغم توافقات صورت گرفته، گروه‌های تحت حمایت ترکیه و ارتش ترکیه هر از گاهی مناطقی را که تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (شریک آمریکا در جنگ با داعش) هدف قرار می‌دهند.
آنکارا مولفه کردی نیروی سوریه دموکراتیک را بهانه ارتباط آن با پ.ک.ک می‌داند و اتهامات وارده مبنی بر ارتکاب جرایم جنگی را در سوریه و عراق رد کرده است. حملات پهپادی ترکیه در مجموع منجر به قتل غیرنظامیان و تشدید تنش میان نیروهای سوریه دمکراتیک و شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه شده است.

نیکلاس هراس، تحلیلگر ارشد و مسئول برنامه تاب‌آوری و شکنندگی دولت در موسسه نیو لاینز در واشنگتن به کردستان ۲۴، گفت: «ترکیه یک توافق بی سر و صدا با ائتلاف دارد که می‌تواند عوامل پ.ک.ک. را در سوریه، حتی در مناطق تحت کنترل نیروی سوریه دموکراتیک، هدف قرار دهد».
هراس افزود: «هنوز یک کانال باز برای اشتراک اطلاعات بین ترکیه و آمریکا در مورد عوامل پ.ک.ک وجود دارد. ایالات متحده کمک بزرگی به ترکیه در جنگ علیه پ.ک.ک در عراق کرده است. اما در سوریه، ترکیه با احتیاط بیشتری عمل می‌کند و این حملات تنها در صورت وجود فرصت و مجوز انجام می‌شود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب