چرا وضعیت اشتغال در اورامانات نامناسب است؟

  • ۲ سال قبل

همانطور که در مطالب قبلی دیدبان هم مطرح کردیم وضعیت اقتصادی مناطق کردنشین ایران مناسب نیست و دلایل زیادی هم باعث آن شده است که در این گزارش هم به صورت اجمال به آنها اشاره خواهیم داشت.

توسعه یک منطقه ممکن نخواهد بود تا زمانی که ثبات در آنجا حاکم باشد و این در تضاد با حضور نیروهای گروه هایی شبه نظامی چون پ ک ک/ پژاک در آن مناطق است که مانع از رونق کسب و کارهای محلی مردم مناطق کرد نشینی از جمله منطقه اورامانات می شوند.

در سایت دیدبان مکرر و به صورت موردی و قید جزییات لازم، موضوع «اخاذی» نیروهای پژاک از فعالین اقتصادی و کاسبین مناطق کُردنشین را مطرح کردیم.

در مستندهای پخش شده از تلویزیون هم شاهد مصادیق مختلفی از این سیاست گروه های به اصطلاح مخالف ایران در مناطق کردنشین بودیم که نشان دهنده وضعیت نامناسب فعالین اقتصادی در آن مناطق داشت.

ما در این خصوص بارها از مسئولین دولتی ایران درخواست کردیم که با ورود جدی به این موضوع، یکبار برای همیشه به موضوع حضور گروه های شبه نظامی چون پژاک در مناطق کردنشین ایران پایان دهند، اما متاسفانه تا به امروز و پس از گذشت سالها فعالیت آنها همچنان ادامه دارد.

بنابراین، تعلل مسئولین دولت ایران در حل مشکلات مرتبط با رونق فعالیت های اقتصادی مردم مناطق کردنشین از جمله اورامانات را نیز ما به عنوان یکی دیگر از عوامل نامناسب بودن وضعیت اشتغال در این منطقه می دانیم.

در خصوص شرایط نامناسب اشتغال در اورامانات «ملا یاسین مرادی» از اعضای مدرسه علوم دینی شهرستان جوانرود مسجد هلانیه گفت: با وجود اینکه ما خوشبختانه دارای وزارت خانه های متنوع، اصناف فعال، مجلس ونهادهای دولتی هستیم، اما متاسفانه قوانین درسطح شهرستان ها عملی نمی شود که این یک ضعف بسیارمهم است.

وی گفت: همچنین باید یک نهاد نظارتی باشد که کارها وعملکرد ادارات را بصورت کلی مورد بررسی قرار دهد که اگر اداره ای در سطح شهرستان دستورالعملی را که از سوی سازمان ها ابلاغ می شود، بررسی کند.

این عضو مدرسه علوم دینی شهرستان جوانرود مسجد هلانیه تصریح کرد: مسئولین بومی منطقه ما متاسفانه عملکرد خوبی ندارند، حتی ما در دوران گذشته مسولین غیر بومی داشتیم که به نسبت بومی ها عملکرد بهتری داشتند.

ملا یاسین مرادی با بیان اینکه باید کسانی که در منطقه مسولیتی دارند بتوانند ظرفیت سنجی مناسبی از منابع موجود در منطقه داشته باشند، ادامه داد: فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باعث شده که فکر وعقاید مردم تحت تاثیر قرار بگیرد.

به عبارت دیگر«ضعف مدیریتی» حاکم بر منطقه اورامانات را می توان یکی دیگر از عوامل توسعه نیافتگی و نامناسب بودن وضعیت اشتغال دراین منطقه توصیف کرد.

همین موارد منجر به ایجاد وضعیت فعلی شده و شاهد بیکاری جوانان و به ناچار پدیدار شدن مشاغل کاذبی چون «کولبری» در میان آنها هستیم.

به دنبال ایجاد چنین پدیده نامبارکی در میان جوانان، در سال های گذشته شاهد مشکلات و آسیب های متعدد اجتماعی و اقتصادی خانواده های کرد هستیم که به همین دلیل این موضوع نیازمند توجه جدی مسئولین دولتی ایران برای حل و فصل آنها است.

همچنین«ملا رستگارمرادی» از اعضای مدرسه علوم دینی شهرستان جوانرود مسجد هلانیه هم در خصوص نامناسب بودن شرایط اشتغال در اوارامانات گفت: هرکسی بعنوان یک مسلمان وظیفه دارد نسبت به جامعه خود حس وظیفه داشته باشد و پیامبر (ص) هم در این خصوص می فرمایند که «هرکسی صبح را به شب برساند اما اهمیتی به امور مسلمین ندهد باید در ایمان خود تجدید نظرکند» که این حدیث نشان می دهد که وضعیت وامور مسلمین تا چه حد اهمیت دارد.

وی ادامه داد: خانواده ها باید قبل از اینکه جوانان ما به سن ازدواج و کار برسند، از نظر آموزشی استعداد آنها را در خانواده ها ارزیابی کنند و در کنارتحصیل، انگیزه کاررا در فرزندان خود بپرورانند.

این عضو مدرسه علوم دینی شهرستان جوانرود مسجد هلانیه تصریح کرد: ازطرفی نیزدر اورامانات اگر ما الان شاهدیم که کسی سرمایه گزاری نمی کند به دلیل این است که جوانان ما انگیزه درستی را در جامعه از خود نشان نمی دهند که بیانگر این مطلب باشد که واقعا اهل کار و جویای آن هستند و طبیعی است که سرمایه گزار هم نمی تواند اعتماد کرده و در این منطقه سرمایه گزاری کند.

برای جذب سرمایه گذار به یک منطقه و توسعه و ورونق اقتصادی آن، باید شرایطی از ثبات سیاسی و اجتماعی را داشته باشیم و آنگونه که در این گزارش هم به آن اشاره شد با توجه به قعالیت های مختلف گروه های شبه نظامی چون پژاک در قالب «اخاذی از کسبه» و «ربایش کودکان» خانواده های کردنشین و ایجاد فضای ناامن برای مردم، جوانان و فعالین اقتصادی، نمی توان انتظار ورود سرمایه گزاران داخلی یا خارجی به این مناطق را داشت.

بنابراین، می توان اینگونه نتیجه گرفت که مجموعه ای از عوامل هستند که منجر به نامناسب بودن وضعیت اشتغال و کسب و کار در منطقه اورامانات شده است که امیدواریم با عزم و توجه جدی مسئولین محلی و ملی نسبت به حل و فصل آنها دیگر شاهد بیکاری جوانان و نارضایتی مردم آن منطقه نسبت به فضای کسب و کارشان نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب