ی.پ.گ. کودکان اردوگاه‌های پناهندگان را به عضویت در می‌آورد

  • ۳ سال قبل

دیدبان حقوق بشر می‌گوید، نیروهای کرد سوریه با نقض قوانین بین‌المللی، کودکان را از اردوگاه‌های آوارگان سوری در شمال شرقی کشور به عضویت خود در می‌آورند.

هزاران آواره در اردوگاه‌های پراکنده در مناطقی از سوریه زندگی می‌کنند که در مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ.) متحد آمریکا علیه داعش قرار دارند.

به گزارش سازمان ملل، دیدبان حقوق بشر و سایر گروه‌های حقوق بشری، ی.پ.گ. همیشه از کودک سرباز استفاده کرده و علی رغم تعهد به توقف این عمل، همچنان به این روند ادامه می‌دهد.

پریانکا موتاپارتی، رئیس بخش موارد اضطراری دیدبان حقوق بشر، می‌گوید: «این به ویژه زمانی وحشتناک است که بدانیم این گروه کودکان آسیب‌پذیر و بدون والدین یا از خانواده‌های آسیب‌پذیر در اردوگاه‌های آوارگان را عضو می‌کند یا حتی به خانواده آنها نمی‌گوید که فرزندانشان کجا هستند.»

ی.پ.گ. به درخواست خبرگزاری فرانسه برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداد.

قوانین بین‌المللی گروه‌های غیر دولتی مسلح را نیز از به‌کارگیری افراد زیر 18 سال منع می‌کند و عضو کردن کودکان زیر 15 سال جنایت جنگی است.

دیدبان حقوق بشر با هشت خانواده در سه اردوگاه آوارگان در شمال شرقی سوریه صحبت كرده که می‌گویند شبه نظامیان كرد و نیروهای امنیتی فرزندان خود را به عضوگیری تشویق می‌کنند.

یک دختر 13 ساله کوچکترین عضو در میان آنها بود.

مادر این دختر 13 ساله به دیدبان حقوق بشر گفت: «ما فقیر هستیم، آنها به دخترم گفتند که به او پول و لباس می‌دهند.» او می‌گوید مخالفت کردم، اما دخترش در این نیروها ثبت نام کرد و حدود یک ماه است که از او خبر ندارد.

ی.پ.گ. و نیروهای  آن یعنی نیروی سوریه دموکراتیک (قسد) که تحت حمایت آمریکا هستند پس از سال‌ها جنگ شدید که هزاران نفر را آواره کرد، بخش‌های زیادی از شمال سوریه را از کنترل داعش خارج کردند.

یک اداره سیاسی وابسته به ی.پ.گ.، بیشتر مناطق شمالی سوریه را با سیستمی کاملا مستقل از دمشق، با مدارس و سیستم مالیاتی خود اداره می‌کند. مقامات کرد همچنین برای افراد بالای 18 سال در مناطق تحت کنترل خود سربازی نظامی اجباری تحمیل می‌کنند. دیدبان حقوق بشر به خبرگزاری فرانسه گفت نیروهای کرد به اجبار افراد زیر سن قانونی را به سربازی نمی‌برند، اما آنها را فریب داده و سپس از برقراری ارتباط خانواده‌ها با فرزندان خود ممانعت کرده و از افشای مکان آنها خودداری می‌کنند.

سارا کیالی، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر که روی این گزارش کار می‌کرد، گفت که این امر خانواده‌ها را «بسیار مضطرب» کرده است. كیالی افزود: «آنها هیچ اطلاعاتی از محل بودن فرزندان خود، زنده یا مرده یا فرستاده شدن به جبهه جنگ نداشتند». وی گفت: «والدین دختران عضو شده نیز از اینكه اخبار ناپدید شدن دخترانشان به شدت بر آنها در جامعه تاثیر بگذارد ترس داشتند.»

کیالی خاطر نشان ساخت: «این در چارچوب محدودیت‌های خودسرانه آزادی حرکت قرار دارد – اساسا آنچه به نظر می‌رسد پناهندگان می‌گویند این است که تا زمانی که موافقت نکنند که عضو شوند، آزاد نمی‌گردند».

دیدبان حقوق بشر نیز اعلام کرده مقامات خودگردان در شمال سوریه «حرکت آزادانه» هزاران نفر را در اردوگاه‌های پناهندگان محدود می‌كنند.

سال گذشته، سازمان ملل متحد 224 مورد عضویت کودک سرباز توسط ی.پ.گ. و نیروهای زن آن یعنی ی.پ.ژ. را تایید کرد که تقریبا 5 برابر تعداد در سال 2016 است. این سازمان می‌گوید ی.پ.گ. حداقل در سه مورد کودکان را به زور ربوده است.

سایر گروه‌های مسلح در جنگ چند ساله سوریه نیز افراد زیر سن قانونی را به عضویت در می‌آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب