بودجه ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی؛ زمینه‌ساز کولبری و سوخت‌بری و ادامه تبعیض

  • ۲ سال قبل

مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم در بودجه ۱۴۰۱ چقدر سهم دارند؟ به نظر می‌رسد تخصیص ناعادلانه بودجه بین استان‌ها ادامه دارد. در هین زمینه، روزنامه اعتماد در گزارشی به بررسی بودجه ۱۴۰۱ پرداخته و نوشته است:

«لایحه بودجه ۱۴۰۱ با سقف کل ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان ابتدای هفته جاری به مجلس تقدیم شد. از کل آن‌چیزی که دولت برای بودجه عمومی سال آینده خود در نظر گرفته، حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان آن به استان‌ها می‌رسد. که سهم سه استان تهران، اصفهان و خوزستان حدود ۲۶۰ هزار میلیارد یا ۵۷ درصد کل بودجه استان‌هاست. از سوی دیگر سه استان ایلام، ‌کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی نیز حدود ۰٫۸ درصد از کل بودجه استانی را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که این سه استان در آخرین گزارش مرکز آمار جزو استان‌های با تورم بالا بوده‌اند؛ نرخ تورم سالانه این سه استان در آبان به ترتیب ۵۲٫۵، ۵۰٫۵ و ۴۹ درصد گزارش شده که هر سه بالاتر از نرخ تورم کل کشور ۴۴٫۴ درصد بود. با محاسبه سرانه بودجه برای استان‌ها می‌توان دریافت که سایر استان‌های مرزی مانند کرمانشاه، کردستان، و سیستان و بلوچستان نیز به مانند سه استانی که کمترین بودجه را دریافت خواهند کرد، وضعیت مناسبی از این حیث ندارند و سرانه بودجه‌ای آنها کمتر از ۲۰۰ هزار تومان است. به‌طور کلی ۱۰ استان ایلام، خراسان شمالی، کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان، گلستان، ‌اردبیل، قزوین، آذربایجان غربی و لرستان بودجه سرانه کمتر از ۲۰۰ هزار تومان برای سال آینده دارند.»

 

اینفوگرافی| استان کردستان؛ ششمین استان محروم کشور

 

 

سهم استان‌ها بر اساس سرانه بودجه ۱۴۰۱ چقدر می‌شود؟ (اینفوگرافیک)

 

این مساله، منجر به تشدید شکاف طبقاتی در استان‌های مرزی، افزایش بیکاری و کولبری و تبعیض علیه استان‌های مرزی است. دولت ایران چه پاسخی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب