استفاده ترکیه از جنگجویان ارتش آزاد سوریه علیه پ.ک.ک

  • ۳ سال قبل

ارتش ترکیه با هدف کنترل منطقه‌ای به طول یکصد کیلومتر در متینا، زاپ و آواشین در طی مدت شش روز فقط هشت کیلومتر پیشروی کرد و جنگجوهای ارتش آزاد سوریه برای کمک به عملیات ارتش ترکیه به منطقه آورده شدند.

عملیاتی نظامی ارتش ترکیه در روز جمعه بیست و سوم آوریل در کردستان عراق آغاز شد و مناطق حضور حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک.) که عمدتا مناطق زاپ، آواشین، باسیان، قندیل و گارا هستند که «مناطق دفاعی مدیا» نیز نام دارد. درگیری‌های شدیدی بین ارتش ترکیه و نیروهای دفاع از خلق (ه.پ.گ.) در این مناطق رخ می‌دهد. گزارش‌ها حاکیست، در هنگام حمله نیروهای ه.پ.گ. به پایگاه‌های ارتش ترکیه منطقه در بادینان چهار سرباز ترک کشته و بسیاری از سربازان نیز زخمی شده‌اند.

اگرچه تاکنون در مورد هدف عملیات آغاز شده ارتش ترکیه بیانیه‌ای رسمی صادر نشده است، اما براساس اطلاعات به دست آمده از منابع محلی، ترکیه قصد دارد 100 کیلومتر را کنترل کند، منطقه‌ای را که از بین اولودره در شرناخو چوکورجا در حکاری آغاز می‌شود و تا مناطق متینا، زاپ و آواشین یعنی محل فعالیت نیروهای پ.ک.ک ادامه دارد. ارتش ترکیه در 40 پایگاه مختلف و بلااستفاده سابق و همچنین پایگاه‌های تازه تاسیس با حمایت حزب دموکرات کردستان (پارتی) مستقر شده و هدفش نیز تصرف مناطقی است که اکنون تحت کنترل پ.ک.ک هستند.

منابع پیشمرگه نیز در مصاحبه‌هایی گفتند هدف اصلی ترکیه که بیش از 100 کیلومتر مسافت است در اصل کنترل تمام اقلیم کردستان است. همچنین گزارش شد که علی‌رغم عدم اعلام رسمی توسط ارتش ترکیه، بسیاری از سربازان در سه منطقه که درگیری در آنها شدت گرفته کشته شده و بسیاری نیز زخمی شده‌اند.

مردم محلی می‌گویند شاهد تشییع جنازه حداقل 60-70 سرباز بوده‌اند و بسیاری از سربازان زخمی به بیمارستانهای گه‌لیه زاخو، بامرنه و پایگاه‌های نظامی فرودگاه منتقل شده‌اند. همچنین، طبق اطلاعات به دست آمده از منابع پیشمرگه در منطقه، 5 فروند بالگرد از نوع اسكورسكی متعلق به ارتش ترکیه هنگام فرود توسط جنگجویان ه.پ.گ. مورد اصابت قرار گرفته‌اند. همچنین ادعا شده 9 سربازی که در منطقه قلادره و زاپ فرود آمده بودند، در اولین روز عملیات، توسط یک هواپیمای بدون سرنشین مسلح مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

ادعا شده بود که پس از عملیات گاره، که ارتش ترکیه مجبور به عقب‌نشینی شد، حدود هزار نفر از اعضای آموزش دیده ویژه ارتش آزاد سوریه به پایگاه نظامی در گه‌لیه زاخو منتقل شدند. به آن دسته از اعضای ارتش آزاد سوریه که توسط سادات در اولین پایگاه خود که در سال 2017 در دهوک در اقلیم کردستان در دهوک تأسیس کرده، آموزش می‌دهند، ماهیانه 3 هزار دلار حقوق پرداخت می‌‍شود تا در اقلیم علیه پ.ک.ک بجنگند. شرکت سادات به عنوان یک شرکت پیمانکاری نظامی ترکیه شناخته می‌شود که به عنوان مرکز آموزش و تدارکات جهادی‌های افراطی در ترکیه، سوریه، لیبی و سایر کشورها فعالیت می‌کرده است. علاوه بر این، در ژانویه 2021، ادعا شد ترکیه بیش از 3 هزار عضو ارتش آزادسوریه از سوریه، عراق، افغانستان، آذربایجان و چچن را در پایگاه‌های خود در کانی ماسی، آمدیه، بارمنه، قصره، سیدکان مستقر کرده تا با پ.ک.ک. بجنگند.

سربست صبری، مدیر شهر كانیماسی در منطقه آمدیه دهوك، در مورد این عملیات گفت كه ارتش ترکیه فقط می‌تواند در تپه‌های کسته و دراره مستقر شود. صبری اظهار داشت که این منطقه به‌طور مداوم از هوا و زمین بمباران می‌شود و بمباران باعث خسارت به هزار جریب زمین در منطقه برواری بالا شده است.

وی افزود: «اکنون نمی‌توان به کار کشاورزی و دامداری پرداخت، باغ‌های انگور و باغات در آتش‌سوزی ناشی از بمباران آسیب دیدند، مردم محلی از بمباران زمین‌های خود توسط ترکیه بسیار عصبانی هستند».[1]

[1]. https://medyanews.net/turkey-brought-free-syrian-army-fighters-to-the-region-to-fight-against-pkk/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب