اخبار نگران‌کننده از بروز فاجعه انسانی در مقرهای پژاک

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از منابع محلی در منطقه «پنجوین»، مقرهای پژاک شاهد طی روزهای اخیر شاهد بروز یک فاجعه انسانی عظیم بوده است. خبرنگار دیدبان حقوق بشر مطلع شده است که آذر سال 1398 حدود 15 نوجوان کُرد اعم از دختر و پسر توسط فردی به نام «کاوه سقزی» با ارائه اطلاعات غلط و مغشوش، در مورد سفر به اروپا و تحصیل در کشورهای اروپایی و کار در اقلیم کردستان عراق، فریب خورده و به اقلیم منتقل شده بودند. اما به محض ورود به اقلیم کردستان عراق، متوجه می‌شوند که وعده‌های سفر به اروپا و کار پردرآمد در اقلیم، دروغ بوده است. تیم کاوه سقزی و مرتبطین این فرد که در پنجوین زندگی و برای گروه پژاک، نیرو تامین می‌کنند، نوجوانان ایرانی را در شرایط بسیار بد و غیربهداشتی و آن هم در زمان شیوع ویروس کرونا در منطقه موسوم به آسوس و زاخو نگه‌ می‌دارند تا زمینه انتقال آنها به مقرهای پژاک فراهم شوند. قرار بوده این افراد به محض انتقال به مقرهای پژاک، تحت آموزش‌های نظامی و ایدئولوژیک قرار بگیرند.

با رسیدن فصل سرما، نوجوانان بی‌گناه در دی ماه 1398 به یکی از غارهای پژاک منتقل می‌شوند و روند آموزش آنها شروع می‌شود. در این فاصله نیز خانواده‌ها بسیار نگران بوده و از سرنوشت فرزندان خود هیچ خبری نداشتند.

دیدبان بر اساس اطلاعات موثق، متوجه شده است که بر اثر ناایمن بودن مقرهای پژاک یعنی غارهای دست‌ساز و غیرطبیعی و همچنین به دلیل بارش برف سنگین در زمستان 1398، این نوجوانان متاسفانه در این مقرهای زیرزمینی مدفون و به احتمال زیاد کشته شده‌اند و اکنون هیچ خبری از آنها در دسترس نیست. منابع خبری در پنجوین به خبرنگار دیدبان گفته‌اند که یکی از اعضای ارشد پژاک به نام مستعار «آمَد» در بین مفقودین قرار دارد. وی نقش مهمی در انتقال نوجوانان کُرد ایرانی به پژاک و آموزش آنها داشته است.

مسئولان ارشد پژاک و گروه‌های اقماری وابسته به آن، اطمینان دارند که «آمَد» و سایر نوجوانان در زیر خروارها برف مدفون شده‌اند و اکنون آنها قصد دارند این خبر را تلخ را پنهان کرده و با تاخیر اطلاع‌رسانی کنند. هدف از این کار نیز این است که مسئولان پژاک قصد دارند این افراد را به جای کشته‌شدگان در جنگ پ.ک.ک با ارتش ترکیه جا بزنند و مسئولیت خود را در ربایش و فریب و این نوجوانان و مرگ تلخ آنها، پنهان کنند. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به شدت در تلاش است تا اخبار تکمیلی را منتشر کند و در این زمان از همه نهادهای حقوق بشری و دولتی در ایران و اقلیم کردستان می‌خواهد به مسئولیت خود در حفظ جان اتباع ایرانی عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب