نماینده پارلمان کردستان عراق: سکوت در برابر حملات شیمیایی ترکیه خجالت‌آور است

  • ۲ سال قبل

«شادی نوروز» نماینده پارلمان کردستان عراق امروز در مصاحبه‌ای به سکوت دولت‌های اربیل و بغداد در برابر حملات هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به خصوص حملات شیمیایی به شدت اعتراض کرد و آن را خجالت‌آور دانست.

او به وبگاه المعلومه گفت که اقدامات ترکیه در کردستان عراق جنایت است و باید در دادگاه‌های بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گیرد اما سکوت دولت عجیب است و باید در پارلمان پیش رو به این مسأله رسیدگی شود.

چندی پیش نیز «ماجد شنکالی» نماینده سابق حزب دموکرات کردستان عراق در پارلمان این کشور در مصاحبه‌ای گفت ارتش ترکیه در شمال عراق و در روستاهای کُردنشین به بهانه مبارزه با نیروهای پ.ک.ک، دست به حملات شیمیایی می‌زند.

به گفته او حملات مکرر هوایی و اخیرا نیز حملات شیمیایی که منجر به آواره شدن اهالی روستاها و ترک زمین‌های کشاورزیشان منجر شده، به یک بحران اقتصادی به طور عام در عراق و به شکل خاص در اقلیم کردستان می‌انجامد.

در تاریخ ۲۲ آبان ماه نیز یک مقام اقلیم کردستان عراق که مایل به افشای نام خود نبود، درباره انتشار برخی خبرها از حملات شیمیایی ارتش ترکیه گفت: «تا حدی درست است. ماه‌ها است که درگیری‌های شدیدی بین ارتش ترکیه و پ‌ک‌ک در مناطق اطراف اربیل و نزدیک مرز با ایران در سلیمانیه وجود دارد. مبارزان کرد از غارهای کوهستانی استفاده می‌کنند، در مجاورت قندیل اماکنی وجود دارد که با سلاح‌های متعارف نمی‌توان به آن حمله کرد.

به همین دلیل است که آنها برای بیرون راندن شبه‌نظامیان از گاز استفاده کردند و بسیاری از جمله خانواده‌های پ.ک.ک جان باختند.»

این مقام اقلیم کردستان با بیان شکایت گروه پ‌ک‌‌ک‌ از این مسئله گفت، پ‌ک‌ک از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که از تونل‌ها بازدید کرده و آثار سلاح‌های شیمیایی را که هنوز بر روی رسوبات سنگ‌ها باقی مانده است یا اجساد چریک‌هایی را که در حملات جان باخته‌اند، بررسی کنند.

گروه مسلح پ‌.ک‌.ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با پ‌ک‌ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق و سوریه است.

دولت‌های سوریه و عراق حضور نظامیان ترکیه در شمال این کشور را اقدامی اشغالگرانه و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی خود برشمرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب