ابهامات جدی در مورد دلایل کشته شدن جوان اهل سلماس و عضو پ.ک.ک

  • ۴ سال قبل

روز هفتم فوریه 2020 برابر با 18 بهمن 1398 تلویزیون آرین‌تی‌وی وابسته به پ.ک.ک با استناد به اطلاعیه «مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای مدافع خلق موسوم به HPG (شاخه نظامی پ.ک.ک)» اعلام کرد که یکی از گریلاهای خود را طی درگیری با نیروهای داعش که در روز 13 بهمن به کمپ آوارگان مخمور حمله کرده بودند، از دست داده است. این اطلاعیه نام این گریلا را احمد مرادپور و محل تولد وی را شهرستان سلماس از استان آذربایجان غربی اعلام کرده است. پ.ک.ک مدعی است در حمله داعش به یک کمپ نیروهای پ.ک.ک، احمد مرادپور با نام سازمانی «بیکه‌س ارومیه» کشته شده است. نهادهای رسانه‌ای وابسته به پ.ک.ک تاریخ عضویت این نیروی خود را سال 2018 اعلام کرده‌اند.

بررسی گزارشگر دیده‌بان حقوق بشر کردستان ایران پیرامون درگیری مورد ادعای پ.ک.ک نشان می‌دهد چنین درگیری گزارش نشده و از طرفی حضور نیروهای شبه نظامی پ.ک.ک در محل مذکور نیز قویا رد شده است. همچنین بررسی‌های میدانی، احتمال حضور نامبرده در کمپ مذکور را مورد تردید جدی قرار می‌دهد. پ.ک.ک در اطلاعیه خود که با 6 روز تاخیر از زمان مورد ادعا برای مرگ نامبرده منتشر شده است، هیچ توضیحی در خصوص علت تاخیر در اطلاع‌رسانی ارائه نداده است. این ادعای پ.ک.ک به این دلیل مورد تردید جدی کارشناسان و نخبگان رسانه‌ای به خصوص منابع محلی قرار گرفته است، زیرا که سابقه این گروه در موارد مشابه، چندان روشن و شفاف نیست.

احمد مرادپور

در همین زمینه، برخی از اعضای سابق پ.ک.ک در گفتگو با خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اعلام داشته‌اند که ممکن است این فرد اساساً هیچ گاه در ه.پ.گ. و یا در کمپ مخمور حضور نداشته است. این عضو سابق پ.ک.ک به خبرنگار دیدبان گفته که اگر ثابت شود که احمد مرادپور واقعا در پ.ک.ک حضور داشته است، باز هم باید به روایت کشته شدن وی در «جنگ با داعش» با دیده تردید نگریست. زیرا در پ.ک.ک و شاخه‌های اقماری آن اگر کسی تخلفی انجام دهد، وی را زندانی می‌کنند و زندان‌های پ.ک.ک در شرایط نامناسبی (در غارهای دست‌ساز و بدون حداقل امکانات) قرار دارند. همچنین نفراتی که به هر دلیلی تصمیم به فرار از پ.ک.ک می‌گیرند، در موارد متعدد هدف تیراندازی قرار می‌گیرند و این احتمال هم وجود دارد که این فرد نیز در چنین شرایطی کشته شده باشد و پ.ک.ک در اطلاعیه خود برای سرپوش گذاشتن بر فرار اعضا، به دروغ بحث جنگ با داعش را اعلام کرده است. این امر زمانی به واقعیت نزدیک می‌شود که پ.ک.ک در سال‌های اخیر با فرار اعضا و کشته شدن فرماندهان ارشد مواجه بوده است و ممکن است «احمد مرادپور» نیز حین فرار کشته شده باشد.

دیدبان معتقد است، نکته مهم؛ لزوم بررسی دقیق علت مرگ این جوان ایرانی است؛ به شرط آن که وی واقعا به قتل رسیده باشد. زیرا براساس عرف حقوقی و قوانین پزشکی قانونی باید جنازه مقتول رویت شود و کارشناسان مربوطه در خصوص نحوه و زمان قتل نظر دهند که در این خصوص این فرد چنین فرآیندی طی نشده است. همین امر نیز اساس عضویت وی در پ.ک.ک و یا جنگ با داعش را زیر سوال بوده است. زیرا اصولا پ.ک.ک در امور رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی آزاد، سابقه روشنی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب