چه کسی به کوهسار فاتحی، امدادگر هلال احمر شلیک کرد؟

  • ۴ سال قبل

پرده اول: ترور امدادگر هلال احمر؛ کوهسار فاتحی

«کوهسار فاتحی» امدادگر هلال‌احمر در حین ماموریت درمانی (و نه نظامی- امنیتی) با لباس مشخص و اتومبیل وابسته به یک نهاد درمانی- امدادیِ بی‌طرف، شامگاه جمعه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۷ بر اثر تیراندازی تروریست‌ها به سمت آمبولانس جمعیت هلال احمر در سه راهی بیاره (خروجی کامیاران به سمت سنندج) و در حین ماموریت هدف شلیک گلوله‌های متعدد افراد ناشناس قرار گرفت. ماجرای این ترور ناجوانمردانه را در گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بخوانید.

پرده دوم: شناسایی متهم

گروه‌های تروریستی و جدایی‌طلب در کردستان ایران که وابستگی خود را به کشورهای غربی و سرویس‌های جاسوسی فریاد می‌زنند، متهم اول این اقدام با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و نیروهای درمانی هستند. مقر این گروه‌ها خارج از ایران است و بارها در مناطق مرزی و کردنشین ایران دست به اقدامات تروریستی و خرابکارانه زده‌اند. اما انگشت اتهام، با قدرت به سوی یک گروه خاص نشانه رفته است: «پژاک». شاخه ایرانی پ.ک.ک (گروه مسلح و تروریستی ترکیه‌ای) که بعد از حمله آمریکا به عراق برای اثرگذاری بر جغرافیایی مناطق کردنشین ایران تاسیس شد. البته با شعار آزادی و رفاه برای کردها؛ اما تنها ارمغان آن برای مردم آن دیار، ترور بوده و خونریزی. تجزیه ایران و ناامن کردن مناطق کردنشین شمال و شمال غرب، به بهانه مبارزه برای آزادی و احقاق حقوق «مردم کُرد» خوابی است که این گروه و حامیان آن برای ایران و کردها دیده‌اند. حاصل ادعاهای دروغین پژاک برای مردم کرد چیزی جز ناامنی، خشونت، ترور و خونریزی نبوده است. کودکانی که یتیم شدند، همسران و پدران و مادران داغدار، تنها گناهشان این بود که با پژاک مخالف بودند.

پرده سوم: انکار جنایتِ آشکار

پژاک، با سابقه تاریک در حوزه حقوق بشر و حمایت از جان و مال مردم، بارها مسئولیت عملیات تروریستی در مناطق کردنشین را برعهده گرفته است. هدف پژاک از ترور کوهسار فاتحی، ایجاد رعب و وحشت، خالی کردن منطقه از نیروهای امدادگر و متخصص و قدرت‌نماییِ پوشالی بود. اما به‌تازگی این گروه در اقداماتی عجیب، نقش خود را در این ترور منکر شده و هواداران معدود و وابستگان اندک آن، سعی دارند ترور شهید فاتحی را تسویه‌حساب خانوادگی و اختلافات شخصی توصیف کنند تا نقش خود در این اقدام کثیف را منکر شوند. به تازگی، فردی به نام شاهد علوی (که در قضایای مختلف سیاسی ایران، به خوبی وابستگی خود را به آمریکا نشان داده و حتی در محافل غربی و رسانه‌ای نیز به دروغ‌گویی شهره است) در شبکه تلویزیونی وابسته به دولت آمریکا (شبکه صدای آمریکا) برنامه‌ای را اجرا کرده و در آن اجازه داده است فرد دیگری، به راحتی و به دروغ، مسئولیت پژاک را در ترور کوهسار فاتحی، منکر شود.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که همگان حتی کشورهای غربی و آمریکا نیز پژاک را جز گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند. مهمان شاهد علوی در برنامه مذکور، در اظهاراتی مضحک مدعی شده است که کوهسار فاتحی، قربانی یک نزاع خانوادگی شده است و رسما از پژاک، دفاع کرده است. البته مانند همیشه این افراد، در مورد سایر اقدامات تروریستی پژاک نیز سکوت کرده‌ و آن را توجیه نموده‌اند. اقداماتی که مانند ترور امدادگر، مردم عادی و بی‌گناه کُرد را هدف می‌گیرد. حقیقتا دلیل این سطح از انتشار اخبار کذب و هدف از این اقدامات را می‌توان بهبود چهره پژاک و سایر گروه‌های مسلح کُردی توصیف کرد. در مقاطع مختلف پس از ترور شهید فاتحی نیز پژاک و سایر گروه‌های تروریستی، نقش پژاک را منکر شده بودند. اما توضیحی در مورد ادعاهای خود نداده بودند.

کارشناسان، بارها نقش پژاک را در توسعه‌نیافتگی کردستان و فرار نخبگان حوزه‌های مختلف بررسی و بر آن تاکید کرده‌اند. یکی از این حوزه‌ها، توسعه‌یافتگی سیاسی و احترام به تفاوت‌ها و پرهیز از اقدامات خشن است. گروه‌های شبه نظامی واگرا و تجزیه‌طلب و رویکرد مسلحانه آنها سبب می‌شود که توسعه سیاسی به معنای واقعی آن در کردستان رخ ندهد. در مورد حوزه اقتصادی نیز فعالیت‌های پژاک، باعث فرار سرمایه و بیکاری جوانان و روی آوردن آنها به کولبری شده است. در مورد ماجرای ترور آقای فاتحی نیز به خوبی می‌توان ایجاد رعب و وحشت را یکی از دلایل این اقدام توصیف کرد.

گفتنی است بنا به اطلاعات رسیده به دست دیدبان حقوق بشر کردستان ایران که توسط منابع معتبر محلی تایید شده است، نکات جدید در مورد این واقعه خونین به زودی منتشر خواهد شد. این نکات جدید، شامل پاسخ به اتهامات و دروغ‌افکنی‌های پژاک علیه شهید کوهسار فاتحی خواهد بود. پژاک و افراد منتسب و رسانه‌های وابسته به ان، برای فرار از نقش خود در مورد ترور شهید فاتحی، سخنان مضحک جدیدی را مطرح کرده‌اند؛ اما به زودی با انتشار اطلاعات جدید، نقش پژاک در این ترور مشخص خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب