آوارگی، نابسامانی امنیتی و نابودی زندگی مردم: ثمره جنگ پ.ک.ک و ترکیه در اقلیم کردستان

  • ۳ سال قبل

اواخر شب یکشنبه درگیری‌هایی بین نیروهای ویژه ترکیه و اعضای حزب کارگران کردستان پ.ک.ک در یکی از روستاهای مرزی عراق در استان دهوک اقلیم کردستان رخ داد. رسانه های عراقی به نقل از برخی منابع امنیتی گزارش دادند که جنگنده‌های ارتش ترکیه مواضع حزب کارگران کردستان را به شدت بمباران کردند که این امر موجب وارد شدن خسارت به مواضع پ.ک.ک و وقوع آتش‌سوزی شد.

رسانه‌های کردزبان اشاره کردند که درگیری‌ها برای چند ساعت ادامه داشت و با توجه به عدم اعلام از سوی حزب کارگران کردستان، اطلاعاتی درباره خسارت‌های جانی این درگیری‌ها در دست نیست.

طی دو هفته گذشته ترکیه در عملیات پهپادی موفقیت‌آمیزی، برخی از رهبران برجسته این گروه را به هلاکت رساند.

برخی منابع کرد در اقلیم کردستان پیشتر به العربی الجدید گفته بودند که شماری از سران پ.ک.ک در حملات ترکیه کشته و زخمی شده‌اند.

در همین راستا، مقامات و مسئولان سیاسی اقلیم کردستان، پ.ک.ک را به تداوم حمله به نیروهای پیشمرگه متهم کردند.

در همین رابطه «جمیل هورامی»، از سران اتحادیه میهنی کردستان خواستار تحقیقات در خصوص قتل یکی از عناصر پیشمرگه توسط پ.ک.ک و اتخاذ اقدامات قاطع در این خصوص شده بود.

 

بیشتر بخوانید:

تلاش ترکیه برای مستعمره کردن کردستان عراق؛ جنگ داخلی احزاب کُردی

 

وی با اشاره به اینکه هیچ کس حق دستگیری نیروهای پیشمرگه و مجازات آنها را ندارد گفت که اقلیم کردستان دولت و شورای امنیتی دارد و گروه پ.ک.ک حق ندارد شهروندان را دستگیری و از آنها بازجویی کند.

گفتنی است نیروهای ترکیه از ۲۳ آوریل امسال، دور جدیدی از عملیات زمینی و هوایی خود علیه پ.ک.ک را در مناطق مرزی عراق آغاز کرده‌اند.

ترکیه در دو عملیات پنجه برق و پنجه صاعقه مناطق حضور عناصر پ.ک.ک از جمله العمادیه، زاخو، جبل متین، افاشین، باسیان، جبل کیسته و الزاب را هدف حمله قرار می‌دهد.

درگیری و جنگ ترکیه و پ.ک.ک در شمال عراق موجب شده است بسیاری از ساکنان این مناطق، مهاجرت کرده و خواستار دور کردن جنگ از مناطق مسکونی‌شان شوند. بر اثر این درگیری‌ها روستاها و محیط زیست اقلیم کردستان به شدت آسیب دیده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب