کارنامه پ.ک.ک. در کودک‌کُشی در دو دقیقه

  • ۴ سال قبل

ترجمه از: دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

پ.ک.ک. در زمینه کشتن کودکان کارنامه سیاهی دارد. پس از آن که در ژوئیه 2019 این گروه دو کودک کرد را در درسیم هدف قرار داد، خشم عمومی نسبت به کودک‌ستیزی پ.ک.ک افزایش یافت. آیاز گول‌اوغلوی 8 ساله و خواهر 4 ساله‌‎اش با بمبی منفجر شدند که این گروه در محل بازی کودکان کاشته  بود. آیاز درجا فوت کرد اما خواهرش در بیمارستان جان خود را از دست داد. اما باید گفت این جنگ برای نابودی کودکان از سال 1984 آغاز شده و فهرست کودکان کشته شده توسط پ.ک.ک. طولانی است. پ.ک.ک. با انجام بیش از 80 هزار حمله تاکنون چندین ده هزار نفر را به قتل رسانده است. انفجار بمب در مسیر و اماکن یکی از متداولترین روش‌های آن است. به چند مورد برحسب منطقه (کردنشین) اشاره می‌کنیم:

پینجاریک: در بیستم ژوئن 1987 تعداد 16 کودک و 6 زن را به قتل رساند.

هارابرک: در هشتم ژوئیه 987 تعداد  9 نفر از جمله 6 کودک و 2 زن را به قتل رساند.

پنجک: در هشتم ژوئیه 1987 تعداد 16 نفر از جمله 9 کودک و 3 زن را کشت.

میلان: در هیجدهم اوت 1987 تعداد 25 نفر از  جمله 14 کودک و 4 زن را کشت.

جویزدالی: در یکم اکتبر 1992 تعداد 30 نفر از جمله 10 کودک و 8 زن را به قتل رساند.

درینجه: در بیست و یکم اکتبر 1993 تعداد 24 نفر از جمله 13 کودک و 8 زن را کشت.

بدین‌ترتیب عنوان “کودک‌کُش” به آن اطلاق شد. هنوز هم به این اقدام شنیع ادامه می‌دهد. به عنوان نمونه در سال 2014 هنگامی که یاسین بورو نوجوان 16 ساله کرد از  همکاری با آنان خودداری کرد حین تقسیم گوشت قربان او را همراه دو دوستش در خیابان به گلوله بست.

در پانزدهم اوت 2015 نوجوان کرد فرات سیمپیل را هدف قرار داد. فرات برای خرید از بقالی سر کوچه خارج شد اما برنگشت. حتی مراد کاراییلان مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت. فرات بر اثر بمب کاشته شده در کوچه کشته شد. مادرش با شنیدن صدای بمب به بیرون آمد اما دیر بود.

گزارش‌ها نشان می دهد سال 2016 خونبارتر بود چون بیش از 250 غیرنظامی را به قتل رساند.

ارن بلبل 15 ساله را در منطقه دریای سیاه در طرابزون به قتل رساند و مادری دیگر را داغدار کرد. در یک مورد سال گذشته سرکان کاراکایا وقتی با همسر و پسر 9 ماهه اش خداحافظی کرد نمی‌دانست دیگر آنان را نخواهد دید. پ.ک.ک. با بمب خودروی آنان را منفجر کرد. سرکان همسر و پسرش را از دست داد. سریال جنایات پ.ک.ک. هنوز ادامه دارد.

لینک فایل ویدیویی:

https://www.youtube.com/watch?v=crYqGkmjjC4&t=34s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب