کورتنی کیلی: پ.ک.ک جنایات سازمان‌یافته مرتکب می‌شود

  • ۴ سال قبل

ترجمه از: دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

خانم کورتنی کیلی، تحلیلگر امور تروریسم، طی مصاحبه‌ای در مورد جنایات سازمان‌یافته پ.ک.ک. و مواد مخدر این گروه بحث می‌کند.

-شما در گزارش خود در مورد جنایات سازمان‌یافته بحث کرده‌اید. در مورد روابط پ.ک.ک. با جنایات سازمان‌یافته کمی توضیح بفرمایید.

هر کسی که در حوزه جنایات سازمان‌یافته بررسی و مطالعه می‌کند می‌داند پ.ک.ک. در نارکوتروریسم و تروریسم در سطح جهان فعالیت دارد. من در گزارشم به سازمان فارک‌های کلمبیا نیز اشاره کرده‌ام. پ.ک.ک. در سطح فارکها نیست اما هر دو اشتراکاتی دارند از جمله ایدئولوژی مارکسیستی، هر دو در فهرست تروریستی کشورهای غربی قرار دارند، همچنین هر دو در لیست قاچاقچیان درجه اول مواد مخدر هستند. پ.ک.ک. به ویژه در دهه هشتاد میلادی در دره بقاع رشد یافت و همه می‌دانیم حشیش تولیدی لبنان از این منطقه می‌آید. وقتی پ.ک.ک. به جنوب شرقی ترکیه انتقال نیرو انجام داد، و جنگ واقعی تجزیه‌طلبانه را در دهه نود تشدید کرد، تمام بدنه آن درگیر مواد مخدر شد و همچنین بر تمام قاچاق مواد مخدر در داخل و از بیرون مالیات بست. اگر دقت کنیم در آن دوره مراکز اصلی فعالیت کشت مواد مخدر آن در نزدیکی مرز ایران نبود؛ بلکه در مناطقی مانند قارص بود، یعنی مناطقی کوهستانی که بسیار صعب العبور هستند. هم کشاورزان را وادر به کشت مواد کردند و هم بر قاچاق مواد از این مسیر مالیات وضع کردند. لذا از همان آغاز و در طی چند دهه گذشته به صورت تمام‌عیار درگیری مواد مخدر بوده است. اکنون مسئله پ.ک.ک. فقط خود پ.ک.ک. نیست چون فقط به درگیری مسلحانه محدود نیست؛ بلکه مسئله نارکوتروریسم نیز اضافه شده که بیشتر عامل بی‌ثباتی است. یعنی علاوه بر ترکیه، عراق، سوریه و کشورهای بالکان را  نیز بی‌ثبات کرده است. باید بگویم پ.ک.ک مواد را در حجمی بسیار زیاد تولید می‌کند و حجم مقابله را پرهزینه کرده است.

-پس قضیه هروئین، کوکائین و دیگر انواع مخدر مخدر مطرح است؟

علاوه بر اینها باید مفتامفتانین را نیز افزود که از اروپا می‌آید و به خاورمیانه می‌رسد. حتی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس. یعنی بی‌ثباتی را به همه جا گسترش می‌دهد. از همه راه‌ها برای قاچاق مواد استفاده می‌کند.

-شما به فارکها اشاره کردید که در تولید کوکائین فعالیت زیادی دارند. آیا پ.ک.ک. نیز فقط به ترانزیت محدود است؟

پ.ک.ک نه تنها از ترانزیت بلکه از مالیات بر آن، از کشت مواد و در مجموع بیش از یک میلیارد دلار در سال کسب می‌کند و بدین ترتیب معادله را به هم می‌زند. می‌دانیم با طالبان همکاری می‌کند و از طریق پاکستان و ایران و دیگر مسیرها مواد را قاچاق می‌کند و مقصد نهایی این مواد اروپاست.

-وقتی مواد از مرزهای افعانستان عبور می‌کند به کدام مسیرها می‌رود؟

از مسیر روسیه و گرجستان نیز می‌‌رود. اما می‌خواهم به یک نکته اشاره کنم از سال 2013 و 2014 آزمایشگاه‌های مواد مخدر پ.ک.ک. در سوریه فعال شده است. این کار را داعش نیز در سوریه در مناطق تحت کنترل خود انجام می‌داد و منطقه به بازار بزرگی برای خاورمیانه تبدیل شد. البته در بلغارستان نیز آزمایشگاه‌هایی برای تولید مواد مخدر وجود دارد. اما خطر بزرگ این است که قرص‌های مواد مخدر را برای کودکان و جوانان توزیع می‌کند. خیلی ارزان، آسان و در دست هستند. وقتی با مدیر سازمان مردم نهاد هلال سبز در دیاربکر صحبت کردم، او می‌گفت پ.ک.ک نوجوانان 12 ساله را نیز درگیر توزیع و مصرف مواد مخدر قرصی شکل کرده است. لذا مجموع این موارد به تقویت ساختار تروریسم و سازمان‌یافته بودن تروریسم پ.ک.ک. کمک می‌کند و قطعا این گروه تهدیدی برای جهان است. تاکید می‌کنم قرص‌های مواد مخدر خیلی راحت در دست کودکان قرار می‌گیرند.

لینک فایل ویدیویی:

https://www.youtube.com/watch?v=b6M8_kAN_xk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب