عمر اوزکزیلجیک: عربستان و امارات حامی مالی پ.ک.ک هستند

  • ۴ سال قبل

عمر اوزکزیلجیک، تحلیلگر امور امنیتی در بنیاد ستا، در مصاحبه ای پاسخ به این سوال که «چه کسانی منبع تامین مالی پ.ک.ک هستند؟» پاسخ داد:

«پ.ک.ک منابع مالی متعدد دارد. اما مهمترین آنها قاچاق مواد مخدر است. پ.ک.ک در جنایت قاچاق و توزیع مواد مخدر در سطح بین‌الملل فعال است. از افغانستان تا اروپا در آن فعالیت دارد».

این تحلیلگر امور امنیتی در ادامه به منابع مالی پ.ک.ک در اروپا اشاره کرد و گفت: «منبع دوم مالی این گروه، از حضور اعضا و هواداران آن در اروپاست. این افراد با زور و اخاذی پول را از تاجران و کردهای ساکن اروپا می‌گیرند. اما در سال‌های اخیر به ویژه از سال 2014 آمریکا، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به تامین‌کنندگان مالی پ.ک.ک تبدیل شده‌اند. کمک مالی عربستان و امارات و آمریکا به ی.پ.گ چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد».

 آقای اوزکزیلجیک خاطرنشان ساخت «و ما می‌دانیم این پول نیز به پ.ک.ک داده می‌شود. از طرفی، امارات متحده عربی تلاش می‌کند در همه زمینه‌های ممکن با ترکیه مقابله کند. نمونه آن در ادلب نیز است که امارات با حمایت مالی از گروه‌های مختلف تلاش می‌کند تا ترکیه تضعیف شود. برای همین نیز کمک مالی مستقیم امارات به پ.ک.ک برای حمله به ترکیه چیز عجیبی نیست. اما حجم عملیات ترکیه علیه پ.ک.ک به حدی گسترده است که پول این کشورها به پ.ک.ک نیز هیچ کمکی به این گروه نمی‌کند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب