عثمان باشقالی: اقلیم کردستان تحت فشار آمریکاست

  • ۴ سال قبل

پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران، در مسیر منتهی به فرودگاه بغداد که با واکنش‌های تند در سراسر جهان از جمله داخل آمریکا مواجه شد، مجلس عراق نیز در راستای مقابله با اقدامات غیرقانونی آمریکا در داخل خاک خود و نقض توافقات صورت‌گرفته با آن کشور لایحه‌ای را به تصویب رساند که طبق آن نیروهای آمریکایی موظف به ترک کردن خاک عراق هستند و در صورت عدم خروج به عنوان نیروی اشغالگر تلقی شده و طبق قوانین مربوط با  اشغالگری با آنها رفتار خواهد شد.

از طرف دیگر، نمایندگان کرد اقلیم کردستان در پارلمان عراق با این طرح پارلمان مخالفت کردند و قانون مذکور علی رغم مخالفت کردها  به تصویب رسید. این موضع کردها در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان و کارشناسان مختلف ایرانی می‌گویند ایران در روزهای سخت همیشه در کنار کردهای عراق بوده و از آنان حمایت کرده لذا در چنین مواقعی انتظار نداشتند نمایندگان کرد با قانون الزام خروج آمریکایی‌ها از عراق رای منفی بدهند چرا که آمریکا بارها در طول تاریخ ثابت کرده صرفا از کردها به عنوان ابزار استفاده می‌کند و نمونه آن در قیام 1991 علیه صدام حسین است که طی آن جرج بوش از کردها خواست قیام کنند اما به محض اتمام جنگ در کویت، آنها را رها نمود. این سبب آواره شدن هزاران کرد گشت که سرانجام ایران مرز را به روی آنان باز کرد و ترکیه بست.

در مورد دلیل مخالفت نمایندگان کرد پارلمان عراق با طرح الزام اخراج آمریکایی‌ها از عراق با عثمان باشقالی، روزنامه نگار کرد عراق، گفتگو کردیم. وی در این زمینه می‌گوید: کردها بین چکش و سندان گیر کرده اند و نمی‌دانند باید چکار کنند. کردها ضعیف‌ترین مردمان خاورمیانه هستند البته اعراب هم همین طور. نباید تصور کنیم چون تعداد زیادی دولت عربی وجود دارد پس قوی هستند اما آنها مورد ظلم غربی‌ها قرار گرفته‌اند و این هنوز هم ادامه دارد. اما در مورد دلیل مخالفت کردها با خروج آمریکایی‌ها باید به چند واقعیت انکارناپذیر اشاره کنم. اگر آمریکا در عراق نباشد، علی رغم رسمی بودن اقلیم کردستان در عراق و داشتن روابط با آن، هیچ تضمینی وجود ندارد بغداد همانند سابق به فکر حذف کردها نباشد. هنوز هم ذهنیت ضدکردی بعثی در بغداد حاکم است. بغداد هر قدر هم ضعیف باشد هرگز از برنامه مخالفت با کردها دست بر نمی‌ دارد لذا حضور آمریکا جنبه تضمین اجرای تعهدات بغداد در قبال کردها را دارد. کردها به بغداد اعتماد ندارند. از طرفی، کردها تحت فشار آمریکا نیز قرار دارند و آمریکا از آنان خواسته تا با طرح اخراج آمریکایی‌ها از عراق مخالفت کنند.

کردها بخشی از ایران فرهنگی هستند

این روزنامه نگار کرد همچنین می‌ گوید: نباید موضع مردم اقلیم کردستان را نیز فراموش کنیم چون مردم دوست ندارند بخشی از مشکل ایران-آمریکا-عراق باشند. مردم می‌گویند ما ایران را دوست داریم، اشتراکات زیادی با آن داریم، بخشی از عراق هم هستیم و با آمریکا نیز روابط نظامی و سیاسی داریم اما  نمی‌خواهیم بخشی از مشکل آنها باشیم. چون مردم می‌دانند اگر آمریکا نباشد ترکیه دست به اقدامات گسترده به ویژه نظامی علیه اقلیم کردستان خواهد زد. این شرایط باعث می‌ شود تا وارد این مسئله نشوند.

عثمان باشقالی در مورد مواضع و انتظارات ایران و همچنین کمک آن به اقلیم در زمان حمله داعش به اقلیم کردستان افزود: می‌خواهم به یک واقعیت تاریخی اشاره کنم آن هم اشتراکات فرهنگی کردها  و فارس هاست و می‌ دانیم هرگز فارس‌ها همانند ترکیه و عراق و سوریه برای زبان و فرهنگ کردها محدودیت قائل نشده‌اند و به عنوان مثال زبان و لباس کردی را ممنوع نکرده اند اما در عراق و ترکیه و سوریه محدودیت ها بوده و در بعضی هنوز هم ادامه دارد.

ایران هرگز برای زبان و فرهنگ کردها محدودیت قائل نشده است

این روزنامه نگار افزود: در مورد زمان حمله داعش هم باید بگویم حتی خود مقامات اقلیم کردستان بارها گفته‌اند کمک ایران و آمریکا باعث شد تا داعش در حمله به اقلیم کردستان موفق نشود. می‌ دانیم ایران در روابط خود با اقلیم گام‌های مهم اقتصادی و سیاسی نیز برداشته است اما فکر می‌کنم اگر ایران در مورد کردها گام های موثرتری بر می‌ داشت شاید امروز شاهد حمایت همه کردها حتی کردهای ترکیه و سوریه از ایران در برابر آمریکا می‌ شدیم. چون کردها بخشی از ایران فرهنگی اند. شرایط می‌توانست بهتر از این باشد. حتی می‌ توان تصور کرد چیزی شبیه اتحادیه اروپا در ایران فرهنگی ایجاد شود و قطعا ایران قوی تر می‌ بود. مردمان خاورمیانه می‌ توانستند حول این محور به یک قطب بزرگ در دنیا تبدیل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب