سوالات بی‌پاسخ دیدبان حقوق بشر کردستان ایران؛ نیان درویشی کجاست؟

  • ۴ سال قبل

گزارش مستند و متقن دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد مدفون و کشته شدن شماری از نوجوانان و جوانان ایرانی در مقرهای پژاک و غارهای غیراستاندارد این گروه بر اثر بهمن و برف سنگین، باعث بروز واکنش‌ها و سوالات متعددی در اقلیم کردستان عراق و مناطق کردنشین ایران شده است. دیدبان برای بررسی بیشتر این موضوع و ادامه تحقیقات خود و همچنین طرح سوال از مسئولان پژاک در مورد سرنوشت این کودکان و نوجوانان، به سراغ اعضای خانواده این افراد رفته است. نفر اول از این گروه، پدر «بنیامین فرج‌زاده» بود.

خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، دیروز موفق به مصاحبه و گفت‌وگو با خانواده «نیان درویشی» فرزند عبدل و متولد ۲۷ شهریور ۸۲ شد. نیان، فرزند دختر خانواده درویشی است. آقای عبدل درویشی، فرزند نیان به خبرنگار دیدبان گفت: «اواخر تابستان سال گذشته، دخترم توسط اعضای گروه فریب داده و ربوده شده است. وی گفت برخی اعضای گروه به صورت پنهانی در دشت نزدیک روستای ما (در شهرستان مریوان) تردد می‌کردند. من گمان می‌کنم فرزندم را در همان مقطع فریب داده باشند. زیرا بعدها مردم روستا به من گفتند که چند بار اعضای گروه را در حال صحبت با دخترم دیده بودند. اما در آن زمان از ترس نیروهای پژاک به ما چیزی نگفته بودند».

پدر نیان در مورد سطح تحصیلات دخترش نیز گفت: «نیان تا کلاس نهم درس خوانده بود و به خاطر عدم علاقه به درس، ترک تحصیل کرد». آقای عبدل درویشی در مورد ارتباط با نیان بعد از خروج وی از کشور به خبرنگار ما گفت: «بعضی از مردم پس از رفتن نیان، نیز وی را همراه اعضای گروه دیده بودند، اما خود او هنوز با خانواده هیچ تماسی نداشته است. ما چندین بار برای بازگشت او به ایران پیگیر شدیم، اما اعضای گروه پژاک، مانع شدند. آنها می‌گفتند چون خودش آمده، لذا ما نمی‌توانیم او را برگردانیم. البته این‌ها فقط بهانه بود».

وی ضمن استقبال از پیشنهاد دیدبان برای پیگیری خبر دردناک در مورد فرزندش، تاکید کرد ماجرا را از طریق پلیس بین‌الملل پیگیری خواهد کرد. دیدبان حقوق بشر نیز از ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی خود برای مشخص شدن سرنوشت این افراد استفاده خواهد کرد.

نکته: عکس مطلب تزئینی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب