دختر ایزدی فراری از دست داعش: هنوز مصیبت ما به پایان نرسیده

  • ۳ سال قبل

در سال 2014 میلادی داعش به منطقه ایزدی‌نشین شنگال حمله کرد. بسیاری بر ای تصور بودند این حمله غافلگیرانه است اما فقط برای مردم عادی غافلگیرانه بود چون پیشمرگه‌های حکومت اقلیم کردستان به ویژه حزب دموکرات کردستان (پارتی) به رهبری مسعود بارزانی بدون اعلام قبلی و به صورت ناگهانی و قبل از حمله منطقه را ترک کردند. مردم ناگهان داعش را در روستاها و خیابان‌ها دیدند. طی این حمله چند هزار مرد ایزدی کشته و چندین هزار زن و گودک نیز برای فروش اسیر شدند. هنوز هم از سرنوشت تعداد زیادی از آنان اطلاعی در دست نیست. تعدادی از زنان و دختران ایزدی توانستند از دست داعش فرار کنند و به بیان مصیبت‌های خود پرداختند. در مصاحبه زیر با گوشه ای از این جنایات آشنا می‌شویم:

حکیمه دختری ایزدی طی مصاحبه ای در این مورد می‌گوید:

-اعضای داعش به ما حمله کردند، خانه‌ها و همه اموال ما را اشغال کردند. روستای ما را به محاصره در آوردند. اعضای داعش همه ما را وارد مدرسه روستا کردند. طلا، پول، گوشی موبایل‌های ما را گرفتند و برای خود بردند. این گروه مردان را جدا کرد و سپس زنان و دختران از از بقیه جدا نمودند و بچه‌ها را هم در جایی جداگانه قرار دادند. بیشتر مردان را بردند و به قتل رساندند. در مرحله بعدی زنان و دختران را از هم جدا نمودند. ما دختران را به سوریه بردند و به همدیگر می‌فروختند. ما را می‌زدند و کارهایی با ما می‌کردند که نمی‌خواستیم. همه چیز با زور و ظلم و ستم بود. خیلی فشار کشیدیم.

در بخشی از این گزارش قسمت‌هایی از اظهارات تعدادی از اعضای داعش منتشر شده که با هم دورهمی کرده و با افتخار در مورد این جنایایت نسبت به زنان پز می‌دهند و در مورد قیمت و تعداد دختران و زنان ایزدی ای که می‌توانند بخرند حرف می‌زنند. یکی از آنان می‌گوید بهتر از این نمی‌شود امروز روز بازار است. بازار خرید و فروش زنان و دختران. نمی‌دانم می‌توان بیشتر از یک زن و دختر خرید یا نه. امروز روز تقسیم غنایم یعنی زنان است. طوری راحت می‌گوید که انگار شوخی می‌کند اما واقعیت دارد. یکی دیگر از اعضای داعش حاضر در این ویدیو می‌گوید اگر چشم زنی آبی باشد قیمت او نیز بیشتر خواهد بود. سوال می‌کند ایا می‌تواند دو زن یا دختر ایزدی را همزمان بخرد.

در قسمت دیگری از گزارش مصاحبه شاهد جمع کثیری از مردان ایزدی در یک مسجد هستیم که به زور توسط داعش به دین اسلام گروانده می‌شوند و در حال تمرین دستورالعمل‌های لازم در این زمینه هستند. این افراد را در ایست‌های بازرسی دستگیر کرده و به اینجا آورده شده اند. حتی یک گزارشگر داعش با چند نفر مصاحبه می‌کند تا نشان دهد با اشتیاق و علاقه به اسلام مورد نظر داعش گرویده اند.

خانم حکیمه یکی از 130 نفر زن و دختری است که به زور به اسلام مورد نظر داعش گروانده شده است. او می‌گوید به زور او را وادار کردند تا از دین هفت هزار ساله خود دست بکشد. وی افزود: ما خیلی عصبانی بودیم. ما از خدا می‌خواستیم هر چه زودتر ما را بکشد تا از شر این گروه راحت شویم. از اعضای داعش می‌خواستیم ما را بکشند اما نمی‌کشتند. عملا شاهد مرگ خود در برابر آنان بودیم.

https://www.youtube.com/watch?v=txhnkLuN-k0

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب