استاد مطالعات امنیتی دانشگاه کالیونجو ترکیه: مواد مخدر، مهمترین منبع درآمد پ.ک.ک است

  • ۳ سال قبل

مراد اصلان استاد مطالعات امنیتی دانشگاه کالیونجو ترکیه در یک مصاحبه و در پاسخ به این سوال که پ.ک.ک. با پول حاصل از اقدامات غیرقانونی خود چه می‌کند، گفت: «می‌دانیم پ.ک.ک. به عنوان یک سازمان تروریستی به صورت معمول نیازمند پول است و برای تامین مالی خود دست به اقدامات مختلفی می‌زند، اما در این میان، مواد مخدر مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع تامین مالی پ.ک.ک. است. برای درک بهتر موضوع باید بر تشکیلات پ.ک.ک. تمرکز کنیم که امکان قاچاق و توزیع مواد را برای آن فراهم می‌کند. چون پ.ک.ک. در تمام مراحل از کشت، پردازش و آماده‌سازی، قاچاق تا توزیع، در سطح خرد و خیابانی فعال است. پ.ک.ک پس از فروش نیز نیازمند یک روند پولشویی است. لذا لازم است یک سیستم وجود داشته باشد. این سیستم نیز بایستی سیستم‌های فرعی داشته باشد. این همان سیستمی است که پ.ک.ک. در اروپا ایجاد کرده است. در همین راستاست که در گزارش‌های پلیس بین‌الملل و پلیس اروپا می‌بینیم که پ.ک.ک. به صورتی گسترده درگیر مواد مخدر است و با دیگر سازمان‌های قاچاق مواد مخدر همکاری گسترده دارد».

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی که چگونه پ.ک.ک. توانسته در قلب اروپا به این سطح از فعالیت برسد افزود: «باید توجه کنیم پ.ک.ک. چگونه کنترل و همچنین چگونه در اروپا سازماندهی می‌شود. زمانی که پ.ک.ک. در اروپا مستقر شد، سازمان‌های جوانان، سازمان‌های زنان و موسسات خیریه را تاسیس کرد. همه اینها در اروپا به هم متصل هستند. وقتی پ.ک.ک مواد مخدر را به مرزهای اروپا می‌رساند، از قبل یک مکانیسم آماده وجود دارد که به راحتی می‌تواند آن را پخش و سپس به پول تبدیل نماید. همچنین پ.ک.ک برای انتقال پول با پوشش‌های مختلف یک مکانیسم دارد. این امر بیشتر از طریق حواله انجام می‌شود. گاهی نیز از طریق پول دیجیتال مانند بیت کوین، پول را منتقل می‌کنند. این سیستم در اروپا با همکاری تعداد زیادی از کارشناسان فعال است».

مراد اصلان در پاسخ به سوالی که اگر موسسات و سازمان‌های وابسته به پ.ک.ک. اقدامات غیرقانونی انجام می‌دهند چرا اروپا و آمریکا مانع نمی‌شوند گفت: «این در اصل یک پارادوکس است. حضور پ.ک.ک. در اروپا از و گسترش اعتیاد در سطحی گسترده در اروپا یک پارادوکس است. می‌دانیم شهرهایی مانند لندن و آمستردام از مراکز اصلی مواد مخدر هستند و پ.ک.ک. یکی از بازیگران در خاورمیانه است که برای استفاده ابزاری در راستای سیاست اروپا گزینه مناسبی است. نمونه آن را در سوریه می‌بینیم. لذا کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند بین تهدید پ.ک.ک. در اروپا و بازیگر پ.ک.ک. در خاورمیانه تعادل برقرار کنند. همان طور که گزارشات نشان می‌دهد پ.ک.ک. تاکنون موفق شده تا یک و نیم میلیارد دلار در سال از  مواد مخدر در اروپا پول کسب کند. اروپا از این تهدید در اروپا مطلع است اما به خاطر استفاده ابزاری از پ.ک.ک. در خاورمیانه آن را نادیده می‌گیرد».[1]

[1].https://www.youtube.com/watch?v=gvoglblqBuQ&t=128s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب