بدری فرات: «بکارگیری کودک‌سربازان توسط پ.ک.ک. اقدامی غیرانسانی است»

  • ۳ سال قبل

بدری فرات، سیاستمدار کرد ترکیه، در گفتگویی اختصاصی با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به بررسی آخرین وضعیت تحولات کردی پرداخت و دولت ترکیه را اشغالگر نامید که با سیاست توسعه‌طلبی خود حاکمیت همسایگان خود را نقض می‌کند. وی ضمن انتقاد از احزاب و گروههای کرد و حکومت اقلیم کردستان، اقدام پ.ک.ک. و شاخه های آن در استفاده از  کودکان به عنوان سرباز را غیرانسانی توصیف کرد.

  1. همان طور که می دانید، اخیرا خود مظلوم عبدی نیز تایید کرد که آمریکا خواهان خروج اعضای غیرسوری پ.ک.ک. از شمال سوریه شده است. بعضی کارشناسان نیز تایید می‌کنند کردهای سوریه دچار تفرقه شده‌اند. جناحی به رهبری مظلوم عبدی و جناح دیگر که از قندیل فرمان می‌گیرد. آیا این نشانه دوجناحی بودن و اختلاف کردها نیست؟

-واقعیت این که در این منطقه یعنی شمال و شمال شرق سوریه نیروهای استخباراتی دولت عمیق ترکیه ریشه دوانیده است و این ازمدتها  پیش ایجاد شده است. این نیروها به صورت فعال تلاش می‌‌کنند و هدفشان نیز ایجاد تفرقه بین نیروهای کرد است. اما می‌دانیم نیروهای کرد حاضر در آن منطقه در چه وضعیتی قرار دارند. به عنوان نمونه، نیروهایی مانند انجمن میهنی کردهای سوریه را داریم که از همان آغاز در راستای اجرای برنامه‌های دولت اشغالگر ترکیه حرکت کرده‌اند اما امروز آنان نیز قصد مشارکت در اداره منطقه را دارند. البته قصد دارند از طریق مشارکت آنچه وجود دارد را از بین ببرند. این نیز برنامه مورد نظر ترکیه اشغالگر است. چون فقط به فکر خدمت به ترکیه هستند. البته این یک بازی خیلی خطرناک است. در مورد خروج نیروهای پ.ک.ک. نیز باید بگویم این هدف ترکیه است و نیروهایی مانند انجمن میهنی نیز برای تحقق آن به همه متوسل می شوند. این خواسته آنان است و برای این هدف نیز بازی های مختلفی را به راه انداخته‌اند. می‌‎دانیم تعداد زیادی از اعضای پ.ک.ک. تاکنون در شمال سوریه کشته شده‌اند. من تصور می‌کنم لازم است نیروهای حاکم در این منطقه برای همه نیروهای کرد احترام قائل شوند اگر چنین شود، هیچ نیرویی خارجی مثلا ترکیه نمی‌تواند برای کردها تعیین تکلیف نماید. البته نباید فرامش کرد انجمن میهنی همگام با حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی در مسیر ترکیه قرار دارد.

  1. شما به انجمن میهنی و پارتی و در اول نیز به حضور نیروهای استخباراتی اشاره کردید. از طرفی نیز شاهد کشته شدن فرماندهان ارشد پ.ک.ک. در حملات انفرادی ویژه هستیم. بعضی‌ها انجمن میهنی و پارتی را به همکاری استتخباراتی با ترکیه در اقلیم کردستان و شمال سوریه متهم می‌کنند. ارزیابی شما از این چیست؟

-درواقع، درخواستی که آمریکا امروز مطرح می‌کند در اصل توسط انجمن میهنی و پارتی پیشنهاد شده است و می‌دانیم هر دو با استخبارات ترکیه همکاری جدی دارند. برای نابود کردن پ.ک.ک. دست به هر کاری می‌زنند و تاکنون نیز ثابت کرده‌اند در این مسیر همکاری جدی دارند. برنامه را نیز استخبارات ترکیه به آنان می‌دهد. هدف نیز ایجاد یک انحصار مورد نظر ترکیه است. فراموش نکنیم پارتی در قضیه حمله داعش تا نزدیکی اربیل دید ترکیه قابل اعتماد نیست و اگر کمک ایران و آمریکا نبود اربیل حتما سقوط می‌کرد. تصور می‌کنم ترکیه از آنان استفاده می‌کند تا راه را یکبار دیگر برای حضور داعش در مناطق کردنشین فراهم کند. همکاری آنان برای کشتن فرماندهان پ.ک.ک. نیز بخشی از برنامه‌های ترکیه با اجرای این دو نیروی همکار است.

3-در  چارچوب همین نیروها، اخیرا خانم میدا نصرالدین از مسئولان کرد شمال سوریه نیز تایید کرد مراکزی را برای برگرداندن کودکان سرباز از نیروی سوریه دموکراتیک ایجاد کرده اند البته با همکاری سازمان ملل و مظلوم عبدی نیز وجود این کودکان در پ.ک.ک./ی.پ.گ./ه.پ.گ. را تایید کرد و قول داد آنان را برگرداند. می‌دانیم کودک باید به مدرسه برود نه این که اسلحه به دست بگیرد. آیا این نقض حقوق کودکان نیست؟

-بله. واقعیت این است در این زمینه موارد نقض حقوق کودکان وجود دارد. استفاده از کودکان در جنگ غیرقابل قبول است. البته در مدارس تاسیس شده نیز آموزش‌هایی داده می‌شود و کودکان را برای آینده آماده می‌کنند اما این درست نیست. تاکید می‌کنم در میدان جنگ استفاده از کودکان اقدامی ضدانسانی است. هر فرد یا سازمانی نیز مرتکب این اقدام شود اقدامی ضدانسانی است. این قابل‌قبول نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب