کردشناس آمریکایی: اختلافات کردها بیش از هر زمانی عمیق‌تر شده است

  • ۴ سال قبل

پرفسور مایکل گونتر، استاد علوم سیاسی که تاکنون حدود 100 کتاب و مقاله به صورت اختصاصی در مورد کردها منتشر کرده است، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد “کردها در حالت عادی با هم متحد نیستند اما اکنون بیش از هر زمانی با هم متحد نیستند.” این استاد علوم سیاسی به عنوان نمونه به مسئله همه‌پرسی استقلال در سال 2017 اشاره کرد و گفت: “کردها در این رویداد به وضوح ثابت کردند اصلا با هم متحد نیستند و با هم کار نمی‌کنند. من تصور می‌کردم پس از همه‌پرسی و آنچه روی داد، پایان اقلیم کردستان فرا رسیده است و اکنون با این که اقلیم کردستان وجود دارد اما در عمل به نقطه اول برگشته است”.

وی در ادامه افزود: “اختلافات کردها سبب شده تا جایگاه کردها در سیاست آمریکا بسیار پایین بیاید. این بسیار به کردها زیاد رساند. کردها به صورت تاریخی با هم اختلاف دارند. اختلافات آنان جغرافیایی، ایلی، مذهبی و ایلاتی و عشایری و ایدئولوژیک است. البته نقش استعمار فرانسه و انکلیس در خاورمیانه در تشدید اختلافات کردها را نیز نمی توان نادیده گرفت.”

این استاد علوم سیاسی با اشاره به وضعیت کنونی کردهای عراق گفت: “بهترین گزینه برای کردهای عراق این است خود را شهروندان دلسوز عراقی بدانند و در عین حال در چارچوب قانون اساسی سال 2005 از حقوق خود دفاع نمایند.” وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا برنامه‌ای برای استقلال کردها دارد یا نه می‌گوید: “این جمله شما مرا به یاد ضرب‌المثل معروف کردی می‌اندازد که می‌گوید “بجز کوهها هیچ کسی دوست کردها نیست”. باید در پاسخ بگویم فقط اسرائیل آن هم به دلایل خاص خود خواهان استقلال کردهاست. آمریکا و دیگر ابرقدرت‌ها خواهان استقلال کردها در خاورمیانه نیستند چون نمی‌خواهند خود را با چندین دولت درگیر کنند. آمریکا همیشه رفیق نیمه‌راه است. آمریکا فقط از دولت فدرال اقلیم کردستان در چارچوب عراق حمایت می‌کند لازم است بدانید آمریکا از استقلال کردها حمایت نمی‌کند. اگر کردها تصور می کنند یک دولت بزرگ کردستان در خاورمیانه تاسیس خواهد شد، اصلا منتظر این نباشند.

مایکل گونتر با اشاره به این که وضعیت کردستان سوریه به مراتب بدتر از اقلیم کردستان است و آینده آن مبهم است به همه‌پرسی استقلال در سال 2017 اشاره کرد و گفت: “برگزاری این همه‌پرسی اشتباهی بسیار بزرگ بود. دیدیم حتی کم مانده بود سبب نابودی کل اقلیم کردستان برای همیشه شود. این یک تصمیم بسیار اشتباه سیاسی بود. بهترین گزینه این است کردها در چارچوب عراق بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب