نوزاد بینگول: پیام ایران به اقلیم این است که آمریکا نمی‌تواند از شما محافظت کند

  • ۴ سال قبل

پس از حمله پهپادی آمریکا به دستور دونالد ترامپ و کشتن سردار سلیمانی، این اقدام با واکنش‌های بسیار گسترده مواجه شد. مقامات سیاسی و نظامی و همچنین مردم ایران در سطحی بی‌سابقه در تشییع جنازه سردار سلیمانی شرکت کردند و یک‌صدا خواهان انتقام سخت شدند. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز در واکنش به اعلام انتقام طی توئیت‌هایی تهدید کرد در صورت حمله ایران به اهداف آمریکایی 52 نقطه را به نشانه تعداد 52 گروگان سفارت آمریکا در آغاز انقلاب 1357 هدف قرار خواهد داد. بر این اساس، بیشتر کارشناسان سیاسی خارج از ایران معتقد بودند ایران از طریق سازمان‌های طرفدار خود در منطقه به صورت نیابتی پاسخ خواهد داد اما بامداد پس از شب تدفین سردار سلیمانی، ایران طی عملیاتی به نام “شهید سلیمانی” پایگاه‌های آمریکا در عراق را هدف قرار داد. این حمله، مایه تعجب همگان شد و به ویژه این که موشک‌های ایران به راحتی به اهداف اصابت کردند. در این زمینه با نوزاد بینگول، کارشناس سیاسی و کرد ترکیه، گفتگو کردیم.

نوزاد بینگول در مورد این که موشک‌های ایران به یک پایگاه آمریکا در غرب اربیل نیز اصابت کرد، گفت: پیام این موشک ها به پایگاه‌های آمریکا در نزدیکی اربیل و همچنین در مناطق عرب سنی عراق این است که اگر شما تصور می کنید در پارلمان عراق به لایحه خروج نیروهای آمریکایی از عراق رای منفی دادید و خیال می‌کنید حضور آمریکا در عراق می‌تواند سبب حفاظت از شما گردد اشتباه می‌کنید ما می‌توانیم در هر جایی از جمله در داخل عراق، هم آمریکا را بزنیم هم حامیان محلی‌اش را لذا اشتباه می‌کنید و باید با بقیه نمایندگان عراق هم‌صدا می‌شدید و به خروج آمریکایی‌ها رای مثبت می‌دادید.

این کارشناس سیاسی در مورد آینده این حملات و پاسخ ایران نیز افزود: تصور نمی‌کنم این به یک جنگ تمام‌عیار و یا جنگ جهانی سوم بینجامد و ممکن است آمریکا نیز در پاسخ اهدافی را در ایران بزند همان طور که اعلام نیز کرده است، اما ایران باز هم پاسخ خواهد داد و این درگیری‌ها ابعاد جنگی تمام عیار نخواهد گرفت اما نشان می‌دهد روابط ایران و آمریکا پرتنش‌تر می‌شود. آمریکا از این پس بیشتر به سمت اقلیم کردستان خواهد آمد و اقلیم کردستان را به اعلام استقلال تشویق خواهد کرد. چون قبلا نیز همه‌پرسی برگزار شده و این به عنوان سندی در دست اقلیم است که طی آن مردم خواهان استقلال شده‌اند، لذا آمریکا به استناد آن مقامات اقلیم را به اعلام استقلال تحریک خواهد کرد. قبلا آمریکا مخالف بود و زمان آن را مناسب نمی‌دانست تا اعلام استقلال سبب تحریک ایران به مداخله نشود. و آمریکا قصد دارد از این طریق با کشور تازه‌تاسیس کردستان پیمانی ببندد و طی آن اعلام کند هر کشوری به آن حمله کند با آمریکا وارد جنگ می‌شود. همچنین، آمریکا قصد دارد پایگاه اینجرلیک را تخلیه کند و به جای آن در منطقه حریر در اقلیم کردستان پایگاهی همانند آن تاسیس نماید. می‌دانیم که اکنون نیز فرودگاهی در آنجا وجود دارد.

نوزاد بینگول در مورد این که اگر اقلیم کردستان اعلام استقلال کند، واکنش ترکیه چه خواهد بود نیز گفت: تصور نمی‌کنم ترکیه مخالفت کند چون اکنون ترکیه دچار مشکلات عدیده‌ای شده است و می‌توان به مشکلات روابط آن با آمریکا از جمله مسئله هالک بانک، حضور مشکل‌ساز آن در دریای مدیترانه، لیبی، سوریه و بسیاری از مشکلات دیگر اشاره کرد و خود مشکل اردوغان برای آمریکا. همگی سبب می‌شود تا ترکیه نتواند یا نخواهد به صورت نظامی دست به اقدامی بزند لذا با گزینه استقلال اقلیم کردستان مخالفت نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب