اروپا یا زندان ترکیه؛ انتهای مسیر عضویت در پ.ک.ک چیست؟/ تجربه پرویز قبادی

  • ۳ سال قبل

«پسرم ۱۸ ساله بود که در سال ۱۳۸۳ فریب پ.ک.ک را خورد. آنها به وی پسرم وعده اروپا دادند. اما ما بعد از چند سال بی‌خبری و نگرانی و استرس، تازه متوجه شدیم او در ترکیه زندانی شده است. دلیلش را به ما عضویت او در پ.ک.ک اعلام کردند. من فقط یک سوال دارم: الان پ.ک.ک کجاست تا در زندان به او سر بزند و آزادش کند؟»

 

آقای قبادی ساکن کرمانشاه است. فرزند او ۱۰ سال است که در ترکیه زندانی است. مشروح مصاحبه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با این پدر ایرانی را در ادامه بخوانید.

سال ۹۰ بود از وزارت خارجه ایران و کنسولگری در ارزرم ترکیه با ما تماس گرفتند و گفتند پرویز پسرم در زندان ترکیه گیر افتاده است. ما هم اکنون در دردسر بزرگی هستیم. بعد از چند سال بی‌خبری تازه متوجه شدیم او در زندان است. هم خوشحالیم که زنده برگشته و هم نگران که در زندان باید چه کند.

جملات بالا را پدر پرویز به ما گفت و افزود: «پسر بچه ۱۷ ساله را به هوای اروپا و خوشبختی و کار از ما گرفتند و فریب دادند. حالا او متوجه شده اروپا دروغ بود؛ حقیقت غارهای پ.ک.ک و زندان ترکیه و دوری از خانواده است. من بعد از تماس وزارت خارجه ایران به ترکیه رفتم. تازه در دادگاه متوجه شدم چه بلایی سر پسرم آمده است.

 

بیشتر بخوانید:

بی‌مهری نامادری و فرار یک نوجوان ایرانی به مقرهای پ.ک.ک

مسئولان ترکی به من گفتند که پسرم عضو پ.ک.ک/ پژاک شده است. ما هاج و واج مانده بودم که اروپا کجا و پ.ک.ک کجا! اما متوجه شدم که اروپا رفتن پرویز به زندان ترکیه ختم شده است. تازه باید خدا رو شکر می‌کردم که پسرم زنده است و در کوهستان دفن نشده است».

او در مورد اقدامات دولت ایران گفت: «اولاً چرا باید پرویز در ترکیه باشد؟ او را به زندان ایران منتقل کنند. اگر فریب خورده و جرمی مرتکب شده در شهر خودش زندانی باشد تا ما راحت به دیدن او برویم. باور کنید الان برای او پول می‌فرستم. چند ماه پیش ۲۰۰ یورو براییش ارسال کردم. این هزینه‌ها واقعا سنگین است. ثانیاً چرا هیچ کس صدای ما را نمی‌شنود؟ پرویز را فریب دادند و هر روز تعدادی از اعضای پ.ک.ک که ایرانی هم هستند کشته می‌شوند. چرا کسی به فکر آنها نیست؟»

 

 

آقای قبادی در مورد دلایل عضویت پرویز در پ.ک.ک/ پژاک گفت: «همسر اول من طلاق گرفت؛ اما پرویز با همسر دوم من اصلا مشکلی نداشت. او فریب اروپا اروپا گفتن پژاک را خورد و به این مصیبت دچار شد. الان پسر اول من ازدواج کرده و زندگی خوبی دارد؛ اما ما همیشه نگران پرویز و شرایط وی در ترکیه هستیم».

 

بیشتر بخوانید:

ابهام در سرنوشت احمد دلایی میلان، کودک‌سربازِ ربوده شده توسط پژاک

 

من از دولت ایران واقعا انتظار دارم فکری برای پرویز کند. او را برای زندان به تهران و شهر خودمان منتقل کند. همیشه هم به خانواده‌های اطراف و دوستان گفته‌ان به شدت مراقب سرنوشت بچه‌های خودشان باشند. پ.ک.ک اهمیتی به جان اعضایش نمی‌دهد. الان پرویز در زندان است. پ.ک.ک کجاست؟ مسئول فریب پسرم کجاست؟ این گروه دخترها را ربوده و فریب داده و یک عمر ننگ روی دامان خانواده‌های کُرد گذاشته است. همه باید مراقب این افراد کثیف باشند. پرویز وقتی تلفنی با من صحبت می‌کند، می‌گوید او خوب است. اما کدام انسان سالمی در زندان آن هم زندان ترکیه خوب است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب