ناظم دباغ؛ نماینده اقلیم کردستان در ایران: «کردستان بزرگ» خیالی بیش نیست

  • ۳ سال قبل

نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق در تهران با غیرممکن خواندن «کردستان بزرگ» تاکید کرد این ایده مانند یک خیال دور از ذهن است.

«ناظم دباغ» نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران، طی گفتگویی اعلام کرد: نقشه «کردستان بزرگ» ممکن است خواسته برخی احزاب کردی باشد، اما عملی ساختن آن و اتحاد همه کردها غیرممکن است و بیشتر به یک خیال شباهت دارد. چون جغرافیای کردستان بین چهار کشور منطقه یعنی عراق، ایران، ترکیه و سوریه تقسیم شده است.

اخیرا، حکومت اقلیم کردستان نمونه‌هایی از تمبر پستی پیشنهادی را که به مناسبت سفر پاپ در اوایل ماه جاری چاپ شده بود منتشر کرد. گفته می‌شود که تمبر نقشه‌ای را به تصویر می‌کشد که شامل استان‌هایی از ایران، ترکیه، سوریه و عراق می‌شود. تمبر مورد نظر سبب بروز واکنش کشورهای منطقه و ایجاد تنش بین دولت اقلیم کردستان عراق و تعدادی از کشورهای منطقه شد. این تمبر به یادبود سفر چهار روزه اخیر پاپ به عراق منتشر شد كه در روز سوم سفر خود به اربیل، پایتخت كردستان عراق آمد.

متن مصاحبه با ناظم دباغ در زیر می‌آید:

موضع رسمی ‌دولت اقلیم کردستان در مورد تمبرهای جنجالی منتشره به مناسبت سفر تاریخی پاپ فرانسیس به عراق چیست؟

در مورد عکس تمبرهایی که اخیرا منتشر شده، سخنگوی دولت اقلیم کردستان و تعدادی دیگر از مقامات کرد توضیح دادند که این تمبرها منعکس کننده موضع رسمی‌ حکومت اقلیم کردستان نیست، ناگفته نماید که این طرح غیرقابل اجراست. در واقع، طرح تمبر توسط تعدادی از هنرمندان مسیحی به وزارت ارتباطات اقلیم کردستان پیشنهاد شد. با این حال، حکومت اقلیم کردستان آن را تایید نکرد.

جوتیار عادل، سخنگوی حکومت اقلیم کردستان، نیز به خبرنگاران گفت که اقلیم کردستان عراق به قانون اساسی و وحدت جغرافیایی عراق پایبند است. بنابراین، این اقدامی‌ خودسرانه از سوی برخی از افراد است که ارتباطی با مقامات کرد ندارند و به ویژه با توجه به شرایط جغرافیایی و سیاسی اقلیم کردستان عراق مورد تایید حکومت اقلیم کردستان نیستند.

نظر شما درباره دلایل و پیامدهای اصلی چنین اقدامی ‌چیست؟

ما شاهد پیامدها و واکنش‌ها هم از طرف دولت ترکیه و احزاب آن و هم ایران بودیم. دولت ترکیه این اقدام را محكوم كرد و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران موضع تهران را به اطلاع دولت عراق رساند. هر دو کشور یعنی ایران و ترکیه نسبت به تمبر اعتراض خود را به دولت عراق اعلام کردند و این مخالفت‌ها یادآور آنچه در هنگام برگزاری همه‌پرسی حکومت اقلیم کردستان برای جدایی از عراق رخ داد، بود. دولت و احزاب ترکیه این اقدام را محكوم كردند و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره موضع تهران در مورد تمبرهای بحث برانگیز توضیح داد.

از طرفی، فکر می‌کنم که در شرایط فعلی، باید بیشتر دقت کنیم و فقط در چارچوب قانون اساسی عراق حقوق و خواسته‌های مردم کُرد را دنبال نماییم. از طرف دیگر، باید بپذیریم که بدون تایید و حمایت کشورهای همسایه و همکاری با دولت عراق، هیچ فرصتی برای کاهش مشکلات وجود ندارد. همچنین، دولت عراق برای تامین خواسته‌های کردها باید به قانون اساسی عمل کند، در این صورت مردم کُرد احساس خواهند کرد که در کشور عراق شریک هستند.

نقشه ادعایی «کردستان بزرگ» شامل مناطقی از ایران، ترکیه و سوریه است. عواقب چنین ایده‌ای بر روابط حکومت اقلیم کردستان با همسایگان خود، به ویژه اینکه این ایده با مخالفت جدی دولت مرکزی عراق روبرو است، چه خواهد بود؟

نقشه «کردستان بزرگ» ممکن است خواسته برخی احزاب کُرد باشد، اما عملی ساختن آن و اتحاد همه کردها غیرممکن است و بیشتر به یک خیال شباهت دارد. زیرا جغرافیای کردستان بین چهار کشور منطقه یعنی عراق، ایران، ترکیه و سوریه تقسیم شده است. هر یک از این کشورها ویژگی‌های خاص خود را دارند. امروز ما با شرایط حساسی روبرو هستیم باید مشکلات خود را حل کنیم و حقوق و امنیت کردها در چارچوب قانون اساسی کشوری که در آن زندگی می‌کنند تامین شود. کردها شریک دولت عراق و برادران هموطنان شیعه، سنی و عرب خود هستند.

چه کسانی از اختلافات بین اقلیم کردستان و کشورهای منطقه، به ویژه دولت مرکزی عراق سود می‌برند؟

کسانی که به‌دنبال ایجاد بی‌ثباتی در منطقه هستند، بیشترین سود را از این تنش‌ها می‌برند. این احزاب با بزرگنمایی مشکلات یا تنش میان کردها با ایران و ترکیه و حتی با دولت مرکزی عراق می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. رهبران و مردم کُرد با درک وضعیت موجود، نباید اجازه دهند دشمنان امنیت و ثبات در منطقه از اختلافات سواستفاده کرده و موجب آشفتگی و نگرانی کردها شوند. کردها در چهار کشور منطقه زندگی می‌کنند، بنابراین در تامین امنیت این کشورها مسئول هستند. ما باید از هرگونه مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه جلوگیری کنیم، زیرا تمامیت ارضی و رشد و توسعه این کشورها برای حکومت اقلیم کردستان مهم است.[1]

[1].https://www.tehrantimes.com/news/459086/Greater-Kurdistan-an-impossible-dream-KRG-representative

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب