حیدر ششو: با خروج پ.ک.ک امنیت بر شنگال حاکم خواهد شد

  • ۴ سال قبل

حیدر ششو، فرمانده نیروهای مدافع شنگال، در گفتگویی اعلام کرد «وضعیت کردهای ایزدی در شنگال وخیم است و اگر این روند ادامه یابد نمی‌توان آینده‌ای روشن برای آنان ترسیم کرد». وی افزود «مشکل ایزدی‌ها در شنگال فقط و فقط حضور گروه‌های مسلح است و می‌دانیم این گروهها نیز به پ.ک.ک وابسته هستند. آنها آگاهانه راه را برای حملات ترکیه باز می‌کنند و به همین خاطر شاهد بمباران جنگنده‌های ترکیه در هر لحظه هستیم. مردم واقعا امنیت ندارند و به همین خاطر از کمپ‌ها بر نمی‌گردند و حتی تعدادی از خانواده‌های بازگشته دوباره از ترس حملات به کمپ‌ها رفتند».

این مسئول کرد ایزدی معتقد است «تنها راهکار برای خروج از وضعیت کنونی این است پ.ک.ک به حضور خود در منطقه پایان دهد و دستگاه‌های دولتی عراق برای مردم تعیین تکلیف کنند. یکی از موارد تعیین تکلیف ماده 140 است که شنگال را نیز شامل می‌شود. شنگال بلاتکلیف مانده است. اکنون ده‌ها گروه کوچک و بزرگ مسلح در شنگال وجود دارد و فقط حشد شعبی با دستور پارلمان عراق به این منطقه آمده و بقیه به صورت خودسر هستند».

حیدر ششو خاطرنشان کرد «گروه‌های وابسته به پ.ک.ک دراصل از ایزدی‌های محلی تشکیل شده‌اند اما از قندیل دستور می‌گیرند و پرچم و نشان‌های پ.ک.ک را حمل می‌کنند. این گروه‌ها خودشان علنا می‌گویند در ازای اقدامات خود پول دریافت می‌کنند. پ.ک.ک حضور داعش را بهانه‌ای برای استقرار در شنگال دید و علی‌رغم شکست داعش، اکنون نوبت پ.ک.ک است که امنیت را از مردم سلب کرده است. پ.ک.ک بر بالای مقرهای خود در شنگال و در مناطق مسکونی پرچم خود را بلند می‌کند و به این ترتیب به ترکیه آدرس می‌دهد. هر بار که بمباران انجام می‌شود، مردم قربانی می‌شوند. ما از مقامات عراق درخواست می‌کنیم این موضوع را به صورت جدی بررسی کنند و به حضور پ.ک.ک پایان دهند».

گفتنی است حیدر ششو در طی سال‌های گذشته همیشه در مورد حضور مضر پ.ک.ک در شنگال هشدار داده بود و آن را تهدیدی جدی برای امنیت منطقه توصیف می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب