تروریسم کُردی در پوشش هلال‌احمر

  • ۳ سال قبل

 

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، استفاده از نهادهای پوششی برای اقدامات خرابکارانه و تروریستی، در گروه‌های تروریستی معمول است. گروه پ.ک.ک نیز از این امر مستثنی نیست و بارها با تاسیس احزاب سیاسی و نهادهای اقماری، سعی کرده اقدامات خود را مشروع جلوه دهد. انتشارات در کشورهای اروپایی و نهادهای به ظاهر حامی محیط زیست و اخیرا نیز هلال‌احمر و نهادهای امدادرسان، نمونه‌ای از این اقدامات هستند

در مناطق کردنشین کردستان ترکیه و سوریه، پ.ک.ک سعی کرده با استفاده از نام‌های جدید و با استفاده از القاب مختلف، کمک‌هایی را که سازمان‌های خیریه به مردم سوریه می‌کنند، برای اهداف خود به کار گیرد. رسانه‌ها بارها گزارش کرده‌اند که هیات‌های مختلف اروپایی برای تحویل گرفتن کودکان و خانواده‌های داعشی در چنگ ق.س.د  به کردستان سوریه رفته‌اند. در واقع، ق.س.د سعی دارد با فریب دادن این هیات اروپایی و با ظاهرسازی درخواست کمک انسان دوستانه خود را به آنها اعلام کند. هرچند در اصل این اقدام و این سفر هیات‌های اروپایی یک معامله با اروپا است.

ق.س.د، کودکان و اعضای اروپایی داعش را تحویل می‌دهد و در عوض و تحت پوشش پ.ک.ک، و برای جنگ با داعش؛ سلاح و تجهیزات دریافت می‌کند. البته این سلاح و تجهیزات، در نهایت در مسیر غارت سرقت نفتی سوریه و همکاری با آمریکا و سرکوب منتقدانِ کُرد و غیرکرد به کار گرفته می‌شود. در حالی که اروپا و آمریکا نیز می‌دانند ق‌س‌د همان پ.ک.ک است. اما جنگ منافع، این اجازه را نمی‌دهد که حقایق را بپذیرند و در مقابل تروریسم کُردی، موضع بگیرند.

جنگ با داعش در سوریه فرصتی شد تا پ.ک.ک برای سال‌ها ترور و خشونت در کردستان اسلحه و پول جمع‌آوری کند. دیگر احزاب کردی در کردستان عراق نیز تحت پوشش جنگ با داعش، همان برنامه‌ها را انجام دادند و کمک‌هایی را که از خارج برای مردم جنگ‌زده، دریافت می‌کردند، غارت و یا به نام خیریه بارزانی توزیع می‌کردند!

هلال‌احمر کُردی در سوریه نیز که تحت امر ق.س.د فعال است، همین اقدام را انجام می‌دهد و با نام هلال‌احمر کُردی، کمکهایی را که برای مردم ارسال می‌شود، یا برای جنگ خود و منافع خود و یا به طرفداران خود در کردستان اختصاص می‌دهد. این کمک‌ها با توجه به روابط قبیله‌ای و قومی، توزیع می‌شود. ق.س.د، در واقع در پوشش هلال‌احمر از همه جا و همه نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی، به نام مردم اما برای خود، و به نام مبارزه با تروریسم، کمک‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کند. در واقع، هلال‌احمر کُرد، که توسط گروه تروریستی پ.ک.ک/ ک.ج.ک. تأسیس شده برای تأمین منابع مالی تروریست‌ها فعال است. پ.ک.ک/ ک.ج.ک. از سال 1978 از طریق بنیادهای به‌ظاهر قانونی در اروپا تلاش کرده است تا فعالیت‌های غیرقانونی خود از جمله به‌کارگیری کودکان، ارائه حمایت مالی و لجستیکی از فعالیت‌های تروریستی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی را پنهان کند. انجمن کمک و همبستگی با شهدا و خانواده‌های زندانی (HEV-KOM) یکی از این سازمان‌ها بود که برای تأمین منابع مالی برای طولانی کردن فعالیت‌های گروه ترور و حمایت از تروریست‌های مسلح در آلمان ایجاد شد.

پس از قرار گرفتن پ.ک.ک در لیست گروه‌های تروریستی اروپا، پ.ک.ک/ک.د.ک.ک در سال 1993 HEV-KOM را به عنوان هلال‌احمر کُرد تغییر نام داد تا این سازمان به عنوان یک سازمان غیردولتی یا یک گروه کمک‌کننده شناخته شود. این سازمان مستقر در دوسلدورف در سال 2005 به عنوان بنیاد شناخته شد و در اروپا به فعالیت خود ادامه می ‌دهد.

در سال 2012، یک موسسه خیریه دروغین دیگر، Heyva Sor، یک کُرد ، توسط گروهی از پزشکان و متخصصان بهداشت تاسیس شد که تحت اصطلاح هلال‌احمر کُرد در آمودا در سوریه فعالیت می‌کنند. این سازمان اعضای مجروح و بیمار گروه پ.ک.ک و شاخه سوری آن را در مناطق روستایی که آنها به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه می‎‌دهند، معالجه می‌کند، منابع مالی در اختیار گروه ترور قرار می‌دهد و از فعالیت‌های تبلیغاتی آن حمایت می‌کند.

از نظر قانونی، تاسیس، به رسمیت شناختن و نمایندگی انجمن‌هایی مانند هلال‌احمر و صلیب‌سرخ توسط کنوانسیون ژنو و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) تنظیم می‌شود که براساس آنها فقط کشورهای مستقل مجاز به ایجاد چنین سازمان‌هایی هستند. در واقع، فقط کشورهای عضو قادر به ایجاد یک انجمن صلیب سرخ یا هلال‌احمر هستند، نه گروه‌های دولتی.

 

به دلیل عدم وجود یک کشور مستقل کُردی، هلال‌احمر کُرد یک انجمن غیرقانونی مطابق با مقررات ICRC است. سازمان به اصطلاح هلال‌احمر کردستان در سال 1997از ICRC درخواست کرد تا به رسمیت شناخته شود. با این حال، ICRC این درخواست را بی‌پاسخ گذاشت. زیرا این انجمن در سطح بین‌المللی شناخته‌شده نبود و به یک کشور مستقل تعلق نداشت. در دادخواست سال 2007 که علیه سازمان موسوم به امداد در آلمان تنظیم شد، معلوم شد که هلال‌احمر کُرد که یکی از شرکت‌های تابعه سازمان تروریستی و ممنوع پ.ک.ک در آلمان است. طبق شهادت رهبران دستگیر شده پ.ک.ک/ ک.ج.ک، گروه موسوم به امداد در آلمان از طریق اقدامات به ظاهر امدادی، تهدید و باج‌خواهی می‌کند.

متعاقباً هلال‌احمر کردی به دلیل جمع‌آوری وجوه سازمان تروریستی پ.ک.ک گناهکار شناخته شد. فعالیت‌های این سازمان از آن زمان ممنوع شده است، اگرچه پ.ک.ک فعالیت‌های خود را در آلمان تحت گروه دیگری موسوم به Die Sonne Mesopotamiens – (خورشید بین‌النهرین) ادامه می‌دهد.

این سازمان در کشورهای دیگر نیز نام‌های مختلفی دارد: ماه قرمز در انگلستان و ژاپن، Koerdische Rode Halve Maan در بلژیک، هلند و سوئیس، Crossant Rouge Kurde در فرانسه، Stotteforeningen Mesopotamiens Sol در دانمارک، Roja Sor a Kurdistan در اتریش، کردیسکا رود هالومانن در سوئد و Mezza Luna Rossa در ایتالیا.

گفتنی است در چند روز گذشته هیاتی از بلژیک برای باز پس گرفتن کودکان و خانواده‌های داعشی اروپایی به کردستان سوریه سفر کرد. در این معامله ق‌س‌د از این هیات خواسته تا نیروهای زخمی‌ این گروه در بلژیک درمان شوند. اما فعلا پارلمان بلژیک با این درخواست مخالفت کرده است. زیرا اروپا نیز از حضور تروریست‌های پ.ک.ک و عواقب این کار آگاه است. اما در نهایت هیات بلژیکی، تعداد پانزده دستگاه آمبولانس پیشرفته به ق.س.د تحویل دادند تا در خدمت مردم باشد. مردم سوریه در مناطق کردنشین در این ایام شیوع کرونا و نبود امکانات پزشکی در سوریه و جنگ بین ترکیه و ق.س.د قربانی بی‌گناه هستند.

همگان اطلاع دارند که تروریسم پ‌ک‌ک در کردستان سوریه همه چیز را در اختیار خود گرفته و فقر و بیکاری در این منطقه بیداد می‌کند. پس هیچ امکاناتی برای آسایش مردم در اختیار آنان قرار نگرفته است. بلکه امکانات اروپایی‌ها فقط در خدمت جنگ جاه‌طلبانه پ.ک.ک قرار گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب