اعتراض زنان ایزدی در روز جهانی زن

  • ۳ سال قبل

روز هشتم مارس را در حالی روز جهانی زنان نامگذاری کرده‌اند که رویکرد غرب در قبال حقوق زنان دوگانه است. یکی از قربانیان اصلی این رویکرد دوگانه زنان و دختران ایزدی هستند. آنان طی تجمعی در کمپی در اقلیم کردستان و در روز جهانی زن با در دست داشتن نوشته‌هایی مراتب اعتراض شدید خود را نسبت  به بی تفاوتی عملی جهانی به ویژه دولت عراق و اقلیم کردستان به پیگیری واقعی سرنوشت زنان و دختران ایزدی دربند داعش بر زبان آوردند. روی بعضی از این پارچه نوشته‌ها جملاتی مانند (چگونه می‌توانم بدون مادرم از روز زنان حرف بزنم) دیده می‌شود. سوزان صفر یک زن نیز مسئول برگزار این تجمع است و طی گفتگویی می‌گوید:

«مصیبت‌های وارد شده به ما دیگر توجه رسانه‌ها و حکومت‌ها را از دست داده است. نباید چنین شود. بردگی تجاوز، شکنجه زنان و دختران و کودکان ایزدی توسط داعش هنوز ادامه دارد. ما خواهان دخالت فوری جامعه بینالمللی برای آزادی زنان و دختران دربند داعش هستیم. هنوز هم زنان و دختران ایزدی در بازارهای مختلف توسط داعش فروخته می‌شوند و یا به بردگی گرفته می‌شوند. آنان همچنین به قتل می‌رسند.»

این اقلیت دینی در شمال عراق که بارها با قتل عام به ویژه توسط خود کردها و در طی تاریخ مواجه شده هنوز با تهدیدهای جدی به ویژه حضور پ.ک.ک. در شنگال و تهدید حملات ترکیه مواجه است.

مسئول تجمع فوق در ادامه می‌گوید: «چند سال از اسارت و بردگی زنان ایزدی می‌گذرد اما هنوز هم چند هزار ایزدی در بند داعش هستند. جامعه بینالمللی و عراق و اقلیم کردستان باید به صورت بسیار جدی به کمک ایزدی‌ها بشتابند. ما در حالی شاهد این جنایات هستیم که در قرن بیست و یکم قرار داریم اما عملا داریم به قرون وسطی بر می‌گردیم.»

بسیاری از ایزدی‌ها مسعود بارزانی را همدست داعش می‌دانند که بدون اطلاع مردم شنگال را از پیشمرگه تخلیه کرد و آنان را بدون دفاع به دست داعش سپرد.

https://www.youtube.com/watch?v=nXLwjk51t8Y

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب