«پ ک ک» کارخانه کشتار جمعی کودکان کُرد/«دیارغریب» که بود؟

  • ۲ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با تعدادی از اعضای سابق گروه پ ک ک و بیان برخی موارد در خصوص فرماندهان آن گروه از جمله «لیلا عفرین»، «حسن محمودی»، «شورش بوکان»، «اوین سنه»، «دلخواز بینگول»، «ذلکیف»، «آزاد هوراز» و «بوزان تکین»، «علی حیدر قیطان»، «مظلوم عبدی» ، «ریزان جاوید» ، «فواد بریتان» ، «آمد شاهو»، «مظلوم هفتن» ، «زیلان وژین» و «اهون چیاکو» برخی دیگر از اعضای جدا شده از پ ک ک/ پژاک با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران تماس گرفته و خواهان بیان مطالب بیشتری در این راستا شدند.

گفتگوی پیش روی نیز در خصوص یکی از فرماندهان آن گروه به نام «دیارغریب» است که در مورد وی، با یکی از اعضای جدا شده آن گروه به گفتگو پرداختیم.

متن کامل گفتگو به شرح زیر است:

خودتان را در ابتدا معرفی کنید، اهل کدام شهرهستید و چه زمانی از پ ک ک جدا شدید؟

اسم من سمکو روژهلات هست و اهل مریوان هستم، در سال ۲۰۰۹ جذب شدم و در سال ۲۰۱۶ از آنها جداشدم. من در قندیل وخاکورک بودم، دوباره قندیل برگشتم وسپس فرار کردم و الان آزادانه زندگی میکنم.

  در خصوص «هلمت» ویژگی های رفتاری، ظاهری و … وی اگر مطالبی دارید بفرمایید.

بله، «دیار غریب» در در این اواخر وقبل از کشته شدنش جز نمایندگان اوجالان در شورای رهبری ک ج ک بود وبا سوقصد پهپادی ترکیه کشته شد.

اهل سلیمانیه کردستان عراق بود، ظاهرا چهره ای شناخته شده بود از این رو که او در رهبری «پ چ د ک» در کردستان عراق کار سازماندهی ولگال برای پ ک ک انجام میداد والبته رابط پ ک ک ودیگر احزاب کرد در کردستان عراق با پ ک ک نیز به حساب می آمد و او رابط مالی اروپا به قندیل نیز محسوب میشد.

«هلمت» کد و نام سازمانی او بود. سال های ۹۲به بعد از جریان جنگ های داخلی احزاب کرد «اتحادیه وپارتی و پ ک ک» جذب پ ک ک شده بود او در سوریه نزد اوجالان رفته بود.

اولین بار که او را دیدم او را در سلیمانیه و در« پ چ د ک» دیدم.

هلمت جز اولین جوانان کرد عراقی بود که جذب گروه شده بود و برای همین اوجالان آن را امتیاز وبرای جنگ روانی وسیاسی با طالبانی وبارزانی استفاده میکرد. دکتر سیروان نمونه دیگر آن است.

او درپ چ د ک در رهبری آن قرار داشت، اما در این اواخر از ترس اینکه او تحت کنترل مالی وسیاسی بارزانی وطالبانی قرار نگیرد ونمونه فایق گل پی نشود او را به کوهستان قندیل ودر شورای رهبری ک ج ک جایگزین کردند.

او در آموزش های ایدیولوژیکی پ ک ک درس های تاریخ کردستان را آموزش میداد او و «ریوار ابدانان» و «الیف روناهی» و «علی حیدر قیطان» در یک مجموعه شورای اوجالان برای کردستان عراق نمایندگی می کرد.

«هلمت» خود را آرام ومتین نشان می داد اما حقیقت این بود که یک مرد وکُرد عراقی در او وشخصیت او پنهان بود.

اگر در مورد مسایلی شما اطلاعاتی بیشتر داشتید آن را رد و بزرگنمایی وداشتن اطلاعات بیشتر در او نمایان میشد. ظاهرا انتقاد پذیر بود اما در باطن چیزی دیگر را نشان میداد.

او فقط ابزار پ ک ک برای جنگ روانی وسیاسی بر ضد اتحادیه و پارتی بود وبس چرا که کارکرد «پ چ د ک» در طول سالیان متوالی صفردرصد بوده است.

نحوه جذبش چگونه بوده؟ در خصوص سیر حرکتی وی در گروه بگویئد؟

بله من در بالا هم ذکر کردم او در جریان جنگ های احزاب کرد در کردستان عراق و پ ک ک جذب شده بود او چند سالی را نیز در منطقه جودی وبوتان در ترکیه مانده بود در سال هایی که «مراد قره ییلان» در بوتان بود.

سپس برای کردستان عراق در سال های ۲۰۰۴ میلادی یک جنبش به نام «پ چ د ک »درست شد اکثر کادرهای کُرد در کردستان عراق که جذب شده بودند را به این جریان فرستادند واکثرا جدا شدند مخصوصا با عثمان اوجالان.

او در سال ۲۰۱۲عضو نمایندگان اوجالان در کردستان عراق وبه قندیل فرا خوانده شد.

بلند پروازی، خود شیفتگی واز خود راضی بودن ریوارآبدانان در شخصیت هلمت نیز تاثیر فراوان گذاشته بود، ریوار از او یاد میگرفت که حتی چگونه صحبت کند.

خاطره ای از «هلمت» دارید که برای ما تعریف کنید؟

بله هلمت یک کُرد عراقی بود و اهل سلیمانیه، او به اعضای جذبی کردستان عراق در پ ک ک اهمیت بیشتری میداد.

من شنیدم به خاطر عملکرد بد او در پ چ د ک از رهبری آن بیرون وسپس به خاطر دلجویی وجلوگیری از فرارش او را در شورای رهبری ک ج ک با ریوارایلام «آبدانان» ونماینده کردستان عراق در پ ک ک گماشتند، او به دنبال اسم وشهرت ومقام بود و این دیگر لازم به توضیح نیست.

کارنامه سیاسی خوبی نداشت چرا که حتی نتوانست وارد مناطق تحت کنترل پارتی شود و به همین دلیل در مناطق اتحادیه محدود مانده بود. اجازه آن را نیز بنا به دلایل دوستی اتحادیه با پ ک ک وپشت پرده های آن ذکر کرد.

من یکبار در آموزش نظر درست خود را گفتم اما چنان جواب ردی داد که خودم باور نمیکردم پشت این چهره آرام او، فردی تند خو وخشن باشد، شاید دلیلش بودن سال ها در محیط پ ک ک بود.

در نهایت و در سال ۲۰۲۰ او در اتومبیلی در حین رفتن به مقصدی، هدف سوئ قصد پهبادی ترکیه قرار گرفت.

این ذهن من را مشغول کرده است که چرا در منطقه اتحادیه او هدف قرار می گیرد نه منطقه پارتی وخبر اینکه او در آن ماشین بوده از کجا به ترکیه رسیده است؟

آیا کشته شدن او یک تسویه حساب داخلی جمیل با او بود؟ این را به دلیل این نکته می گویم که منتقد شدید «جمیل باییک» بود.

با توجه به حضورتان در پ ک ک، از رویکرد آن چه تحلیلی دارید؟

بله در بالا هم توضیح دادم «پ ک ک وپ چ د ک و پژاک و پ ی د» همه یکی هستند، اما با اسامی و نام های جدا.

علاوه بر این، در خصوص مساله زن باید این نکته را بگویم که آنها آزادی زن را اساس ایدیولوژی نه، بلکه ابزار دست خود برای پیشبرد اهدافشان می دانند.

از سوی دیگر هم، پ ک ک در بالا «ک ج ک» سیاست کلی آنها را مشخص میکند وپ چ د و پ ی د هم مانند پژاک هیچ استقلالی ندارند.

پارتی خوب میدانست بودن پ چ د ک در کردستان عراق فقط جهت جنگ روانی با بارزانی است وهلمت مهره خوبی برای آن بود.

شما در رهبری پژاک «سیامند معینی» را می بینید، پدر او چنان که نقل میشود با کمک پارتی وبارزانی کشته شده، پس مهره خوبی جهت جنگ روانی با بارزانی به حساب می آید.

پ ک ک در طول ۴۳ سال گذشته ده ها هزار کودک کُرد را که اکثرا «کودک سرباز» بودند جذب خود کرد وبسیاری از آنها هم کشته شدند.

به معنای دیگر می توان گفت که آنجا یک کارخانه کشتار جمعی کودکانی است که در اثر مشکلات خانوادگی ومالی وبدون هیچ انگیزه سیاسی به کام مرگ فرستاده شدند!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب