پیشنهاد دیدبان حقوق بشر کردستان ایران: کمپ‌های گروه‌های شبه‌نظامی کُرد در اقلیم تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان قرار بگیرد

  • ۳ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، هفته گذشته در خبری اختصاصی اعلام کرد که مقرهای گروه‌های شبه‌نظامی کُرد در اقلیم کردستان عراق از نیروهای نظامی خالی شده است و این گروه‌ها زنان و کودکان را در این مقرها به عنوان سپر انسانی نگه داشته‌اند. دیدبان از دولت ایران درخواست کرد تا تخلیه این مقرها از زنان و کودکان، حملات خود را متوقف کند. متاسفانه این رویکرد غیرانسانی گروه‌های شبه‌نظامی کُرد در کمپ‌های حزب دموکرات کردستان ایران و کومله گزارش شده است.

 

بیشتر بخوانید:

 

اختصاصی| استفاده از زنان و کودکان به‌عنوان سپر انسانی توسط شبه‌نظامیان دموکرات کردستان ایران

 

 

دیدبان از خبرنگاران خود کسب اطلاع کرده است که سران این شبه‌نظامیان به شهرهای سلیمانیه و اربیل رفته‌اند و اعضای رده‌بالا هم به دامنه کوه‌های اطراف اردوگاه منتقل شده‌اند. اما تعداد زیادی از خانواده‌ها هم در داخل اردوگاه عملا حبس شده‌اند و کسی به فکر نجات آنها نیست و این افراد عملا به عنوان سپر انسانی قرار گرفته‌اند تا دولت ایران از حمله به این مقرها منصرف شود.

همچنین در اعتراض به حضور سران این گروه‌ها شبه‌نظامی و افزایش احتمال حملات ایران، اخیرا نیز تعدادی از اهالی زرگویز و زرگویزله خواستار اخراج کامل شبه‌نظامیان و سران آنها از روستاهایشان شده و نامه‌ای اعتراضی نیز به حکومت اقلیم نوشته بودند.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران فارغ از مواضع سیاسی طرفین، صرفا نگرانی خود را در مورد جان کودکان و زنان بیان کرده است. دیدبان معتقد است که سران این گروه‌ها باید مسئولیت‌پذیر و به فکر نجات خانواده‌ها باشند. به همین دلیل دیدبان پیشنهاد داده است که اعضای گروه‌های شبه‌نظامی و کمپ‌های آنها تحت نظر سازمان ملل و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان قرار بگیرند و مصونیت پیدا کنند.

دیدبان معتقد است این گروه‌ها اگر واقعا به فکر جان اعضای خود هستند و خود را مدعی حقوق کردها می‌دانند باید ضمن تحویل اسلحه و آزاد کردن زنان و کودکان و عدم استفاده ابزاری از آنها، سیاست‌های اردوگاه‌نشینی و اصرار بر فعالیت‌های مسلحانه و اعزام تیم‌های مسلح به داخل ایران را کنار بگذارند.

دیدبان معتقد است این گروه‌ها با اقدامات مسلحانه و ربایش و فریب کودکان و نوجوانان، عملا لطمات جبران‌ناپذیری به جنبش مردم در کردستان وارد کرده و دست جمهوری اسلامی را برای حمله و قلع و قمع گروه‌های مختلف باز گذاشته‌اند. زیرا بهانه حمله جمهوری اسلامی به آنها، فعالیت‌های مسلحانه آنهاست.

متاسفانه اکنون سران این گروه‌ها با بی‌تفاوتی در قبال جان خانواده‌های نیروهای مسلح خود، قصد دارند تا از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده کنند. دیدبان اعتقاد دارد این گروه‌ها برای نشان دادن حُسن نیت خود باید اعضای خود را تحت نظارت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان قرار دهند تا نیروهای جمهوری اسلامی بهانه حمله به آنها را نداشته باشند. زیرا این گروه‌ها در قبال جان کودکان، زنان و اعضای مسلح مسئول هستند.

زیرا جمهوری اسلامی تصمیم گرفته به این مقرها حمله کند. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران، هفته گذشته در خصوص اقدامات نظامی ایران علیه برخی گروه‌های کُرد در اقلیم کردستان عراق، گفته بود: «ایران در قبال گروه‌های تروریستی یک صبر راهبردی داشت. پیام قاطعی که ایران به دوستان خود در دولت عراق و اقلیم کردستان ارسال کرده که این مسیر و اقدامات تروریستی دیگر نمی‌تواند ادامه یابد. نمی‌توانیم شاهد برقراری پایگاه‌های نظامی باشیم که گروه‌های تروریستی برای حمله به ایران در آنها مورد آموزش قرار می‌گیرند. اقلیم و دولت عراق باید به وظایف خود عمل کرده و اینها را خلع سلاح کنند. متاسفانه سال‌هاست در منطقه اقلیم این موضوع رعایت نشده است. دوستان ما در اقلیم و عراق گفتند که تلاش می‌کنند ولی اینها کافی نیست. مطالبه جدی ماست و آن را تا آخر پیگیری خواهیم کرد. بیش از این تحمل این دست‌اندازی‌های بچگانه را در منطقه شمال غرب نداریم».

همچنین اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد تعدادی از زنان و ‌کودکان به سراغ سران گروه‌های مذکور رفته و خواستار انتقال خود به اروپا شده‌اند. آنها این درخواست را به نماینده سازمان ملل در اقلیم کردستان عراق ارائه کردند، ولی نماینده سازمان ملل اعلام کرده تا زمانی که خلع سلاح نشوند نمی‌توانند از مزایای پناهندگی استفاده کنند.

لذا به نظر دیدبان راهکار سیاسی و دیپلماتیک مناسب و کم هزینه‌ترین راهبرد است و طرفین باید حداکثر تلاش خود را کنند تا از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری شود. جمهوری اسلامی باید بداند که هر گونه حمله به مقرهای این گروه‌های مسلح، در این شرایط موجب بروز فاجعه انسانی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب