لابی گسترده گروه دوستی کردها در سازمان‌های بین‌المللی علیه سیاست ترکیه در استفاده از سلاح‌های شیمیایی

  • ۲ سال قبل

گروه دوستی کردها در پارلمان اروپا از سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی (OPCW) و سازمان ملل خواست تا هیئتی را به کردستان عراق بفرستند تا هرگونه استفاده از تسلیحات شیمیایی را توسط ارتش ترکیه در جریان عملیات نظامی خود در کردستان عراق بررسی کنند.

فرانسوا آلفونسی (سبزها/EFA)، آندریاس چیدر (S&D، اتریش) و نیکولای ویلومسن (چپ، دانمارک) روز چهارشنبه به نمایندگی از گروه دوستی کردها در پارلمان اروپا در رابطه با نقض قوانین بین‌المللی توسط ترکیه که استفاده ازجنگ افزار شیمیایی را ممنوع می‌کند، بیانیه‌ای مطبوعاتی منتشر کردند.

سه عضو پارلمان اروپا که ریاست مشترک گروه دوستی کردها را برعهده دارند، توجه بیش از صد نماینده، روزنامه‌نگار و مدافع حقوق بشر از کردستان عراق، را که به دنبال هشدار به جامعه بین‌المللی در مورد استفاده ارتش ترکیه از سلاح­‌های شیمیایی در جریان عملیات برون‌مرزی جاری در خاک عراق هستند جلب کردند.

در ۱۵ اکتبر، ۱۰۹ روشنفکر از عراق نامه مشترکی خطاب به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، دفتر امور خلع سلاح سازمان ملل متحد (UNODA) و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) ارسال کردند و خواستار یک نشست فوری برای تحقیق در مورد استفاده ادعایی ترکیه از سلاح­‌های شیمیایی در شمال عراق در عملیات‌­های جاری این کشور علیه حزب کارگران کردستان (PKK) شدند.

آلفونسی، چیدر و ویلومسن اظهار داشتند که از فراخوان ۱۰۹ روشنفکر به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و سازمان ملل برای آغاز تحقیقات درباره استفاده ترکیه از سلاح‌های شیمیایی در کردستان عراق حمایت می‌کنند و از مقامات بین‌المللی خواسته‌اند که سریعا وارد عمل شوند و هیئتی را برای تحقیق به منطقه اعزام کنند.

 

https://medyanews.net/wp-content/uploads/2021/11/04112021-N900-KURDISH-FRIENDSHIP-GROUP-Capt-1.jpg

 

روسای مشترک گروه دوستی کردها گفتند: «سیاست تهاجم ترکیه به مناطق کردی سوریه و عراق به طور فزاینده‌ای وحشیانه است و به‌طور سیستماتیک قوانین بین‌المللی را نقض می­‌کند. بدون مداخله شدید و فوری، ترکیه به اقدامات خود که صلح را در این بخش از جهان به خطر می­‌اندازد، ادامه خواهد داد.

گروه دوستی کردها توسط حدود ۱۲ عضو پارلمان اروپا در سپتامبر ۲۰۱۹ در پارلمان اروپا در استراسبورگ از گروه‌های سیاسی مختلف تأسیس شد که هدف آنها ایجاد یک انجمن برای حمایت و بحث برای مسائل مربوط به مردم کرد است.

عملیات نظامی ترکیه در کردستان عراق وارد هفتمین ماه خود شده است. از ماه آوریل، گزارش‌های فزاینده‌ای از کردستان عراق مبنی بر استفاده ترکیه از جنگ شیمیایی منتشر شده است.

مالین بیورک، نماینده پارلمان اروپا از حزب چپ سوئد، در ۹ ژوئن این موضوع را از طریق یک سوال کتبی پارلمانی تحت عنوان «حمله ترکیه و حملات شیمیایی به شمال عراق» در دستور کار پارلمان اروپا قرار داد.

 

او عملیات جاری ترکیه در کردستان عراق را «تهاجم نظامی به شمال عراق» توصیف کرد و گفت: «گزارش شده است که این تهاجم که ظاهراً هنوز در حال انجام است، شامل استفاده از سلاح‌های شیمیایی است.»

استفاده از سلاح­‌های شیمیایی جنایت جنگی و نقض قوانین بین‌المللی است و این سلاح‌ها به عنوان سلاح‌های کشتار جمعی محسوب می­‌شوند».

بیورک با اشاره به گزارش­‌های رسانه­‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد که تهاجم و حملات شیمیایی، غیرنظامیان کرد را مجبور به ترک روستاهای خود کرده است. همچنین این خطر وجود دارد که غیرنظامیان مجروح یا کشته شوند. این حملات، ناقض قوانین بین‌المللی است و تهاجم ترکیه به شمال سوریه را که به اشغال منجر شد، به ذهن متبادر می‌کند».

 

بیشتر بخوانید:

تشکیل کمیته ویژه در سوئیس برای بررسی ادعای استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی

 

بیورک از سرویس اقدام خارجی اروپا (European External Action Service یا EEAS) سؤالات زیر را پرسید: «آیا EEAS از این گزارش‌ها آگاه است؟ آیا EEAS قصد دارد تهاجم نظامی ترکیه به شمال عراق و استفاده از سلاح‌های شیمیایی را محکوم کند و آیا EEAS اقدامات بیشتری را علیه ترکیه به صورت دوجانبه و در داخل اتحادیه اروپا انجام خواهد داد؟ چگونه EEAS قصد دارد با حمله ترکیه به مناطق کردی عراق مقابله کند»؟

در ۱۱ اکتبر، جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه در امور خارجی و سیاست امنیتی و معاون رئیس کمیسیون اروپا، پاسخی کتبی در رابطه با پرسش کتبی بیورک به اشتراک گذاشت و گفت: «هیچ گزارشی مبنی بر حملات شیمیایی تایید شده وجود ندارد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب