داستان سرایی پژاک برای خانواده های قربانیانی چون «محمد امینی»

  • ۲ سال قبل

شاید بتوان فریب و ربایش نوجوانان، جوانان و البته کودکان کُرد و سپس مسلح کردن و استفاده از آنها برای اغراض و منافع رهبران گروه های شبه نظامی چون پژاک و پ ک ک را تنها دستاورد و هدیه مدعیان دفاع از حقوق مردم کُرد دانست.

در واقع این اقدامی ناقض حقوق بشری است که این گروه ها به طور مستمر به انجام آن اصرار می ورزند.

مدت ها است که بحث کودک سربازی از سوی پ.ک.ک/پژاک مطرح است، اما مهمتر از این که این گروه ها کودکان و نوجوانانی که زیر سن قانونی هستند فریب داده و آنها را مسلح می کنند.

پ.ک.ک، پژاک و حزب دموکرات کردستان ایران و سایر گروه‌های مسلح و شبه‌نظامی کُرد، علیرغم اختلافات سیاسی، ایدئولوژیک، مالی و… با یکدیگر، در تامین نیروی انسانی از افراد زیر ۱۸ سال یا همان «کودک سربازی» شباهت دارند.

خانواده های قربانیان سیاست «کودک سربازی» توسز پ ک ک و شاخه ایرانی آن یعنی «پژآک» از اینکه هیچ گاه به آنها اجازه ملاقات با فرزندان و اعضای خانواده های آنها که یا با ربایش یا به فریب دادن به عضویت آن گروه ها درآمده اند، داده نمی شود.

در مورد اخیر هم خانواده یکی دیگر از اعضای کشته شده در پژاک که در هنگام ربایش توسط نیروهای آن گروه تننها ۱۴ سال سن داشت به نام «محمد امینی» این موضوع را مطرح کردند.

آنها گفتند که: «تقریباً نزدیک به ۱۵ ماه از ربوده شدنش گذشته بود ناگهان با ما تماس گرفتند و گفتند که برادرم محمد کشته شده است و به دنبال جنازه اش نگردید چون جنازه ای وجود ندارد و سعی نکنید که به مقرهای ما بیایید.»

این به معنای آن است که نیروهای پژاک نه تنها زندگی اعضای خود را به فنا و نیستی می کشاند، بلکه خانواده های آنها را نیز به شدت درگیر مشکلات و آسیب های روحی، فکری و روانی متعددی می کند.

در نمونه های بسیاری نیز شاهد این مساله بودیم که نیروهای پژاک مستقیم و غیر مستقیم خانواده های کُرد ایرانی را از پیگیری سرنوشت فرزندان خود منع کرده و آنها را به کشته شدن یا ربودن دیگر اعضای خانواده تهدید کرده اند!

در این راستا، نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی مبنی بر ممنوعیت استفاده از افراد زیر ۱۸ سال در گروه‌های مسلح، به صراحت و مکررا از سوی گروه های شبه نظامی پ ک ک/پژاک اتقق می افتاد.

اما، نکته قابل تامل و تاسف موضوع هم که «دیدبان حقوق بشر کردستان ایران» بارها بر آن تاکید کرده است اینکه، نهادهای حقوق بشری داخلی و خارجی اعتراض و گلایه ای در این خصوص ندارند!

گویا خیال رهبران پ ک ک/پژاک از این موضوع راحت است و به همین دلیل سالهاست به نقض گسترده حقوق کُردهای ایرانی می پردازند.

همچنین، این سوال پیش می آید که خانواده های قربانیان سیاست کودک سرباز در پ ک ک/پژاک به کجا باید شکایت کنند؟ کدام دادگاه یا کدام سازمان و نهاد مدافع حقوق بشری به داد ستم دیدگان کُرد ایرانی که مورد ظلم از سوی گروه های شبه نظامی کُردی قرار گرفته اند، می رسد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب